ConvictionsDynamit & Gyllene Mix Fixa Ferrari -

Gyllene Mix Kennel-läger 2010

Nu har vi äntligen varit på det efterlängtade kennellägret! :D 

I fredags åkte vi de nästan 40 milen till Asa Vandrarhem där vi skulle bo. Det var olidligt varmt så vi fick stanna några gånger efter vägen och svalka oss, kan säga som så att det rann svett av mig bara av att köra bil.. Note-to-self: bil med AC nästa år!! Trots värmen var jag tvungen att ha en kopp kaffe vid McDonalds där jag brukar stanna, och där fick vi hjälpa en kille att starta hans van. För en gångs skull var det inte MIN bil som krånglade! ;) 
Vid sex-tiden var vi äntligen framme och vi började med att installera oss på rummen. Jag delade rum med Catherine, Anette med Geisha, och Anna-Karin med Dogge. Perfekta rumskamrater, jag delar gärna med er nästa år igen! :) På fredagen tog vi det lugnt, satt och pratade hund i flera timmar och smaskade på supergod blåbärspaj och rabarberpaj som Åsa och Ulrika bjöd på. Mumma!! Innan läggdags tog jag och Catherine en promenad och inspekterade markerna som vi skulle få använda under helgen och lät "småtjejerna" springa av sig lite. Hade det inte varit för de där hemska knotten hade det varit en ljuvlig kväll där man kunde sitta ute hela natten!
Lördag morgon blev vi bjudna på "hotell-frukost" som Catherine fixat och därefter delade vi upp oss i två grupper: den ena körde uppletande och vi i den andra testade på viltspår. Ancki med goldentjejerna Frida och Agnes (SEVCH NOVCH GM Afro-Dite) var dagens instruktör och hon gjorde det fantastiskt bra!! Hon gick igenom både grunderna och hur man kunde gå vidare, och gick igenom hur domarna dömer. Till sin hjälp hade hon Harriet med Herkules (SVCH GM Herkules). Fixa och de andra "valparna" som var med fick lite kortare spår och Ancki följde med och inspekterade och gav råd. För Fixa var det ju hennes första spår och hon var lite försiktig, nästan så jag funderade på vad hon sysslade med för så ser det INTE ut i personspåret. Hon hittade iallafall klöven till slut och då blev hon glad! :) Magnus som gått med sa att han sett varför hon gått så långsamt: hon hade slickat på varenda blodfläck! Den lilla detaljen missade ju jag.. ;) Det var en jättebra kurs iallafall och nu vet jag hur jag ska gå vidare! Det var lite synd att jag inte hade Dynis med så han kunde fått gått ett han också, hade varit kul att höra vad Ancki tycker om hans spårnäsa.. :)
Efter att vi gått våra spår åkte vi ut och la ett öppenklass-spår som Herkules skulle gå morgonen efter. Det var torrt som fnöske i skogen, så det var inget lätt spår med så lång liggtid, men det var kul att se hur ett öppenklass-spår är upplagt!
Därefter var det lunch; smörgåstårta som Mia (matte till Wilmer) och Jonas (husse till Pigge) gjort. Så jäkla goda!! Jag tog tom två gånger.. ;)
Efter lunchen gick vi ner till hästhagen där vi skulle få hålla till. Hästhagen var enormt stor och låg precis vid vattnet så det var perfekt att kunna svalka av sig. Först var vi alla samlade och tränade det absolut viktigaste: stadga och passivitet. Det var väldigt lugnt bland alla hundarna, trots att Catherine kastade dummys och pippifåglar hejvilt. Sen fick alla köra en "fri inkallning". Jag var lite nervös och trodde definitivt inte Fixa skulle komma.. Hela hästhagen var nämligen full av både mumsig häst- och fågel-skit.. Men trots att hon stod och käkade så kunde jag kalla in, toppen!! :D Efter det blev vi indelade i grupper igen: den ena med Mia och Fia som instruktör och vi andra hade Catherine. Vi fortsatte med stadgan och passviteten så Catherine fortsatte kasta över huvudena på oss. ;) Det var även andra hundar som fick jobba väldigt nära men också det gick jättebra. Efter en stund la de sig tom ner och sov.. Duktiga vovvar! :) Vi fick också testa på ett litet närsök och det var inga problem för nån! Kul med introduktion i en ny liten övning.
Efter dagens strapatser smakade det otroligt bra med grillat och nått gott att dricka. Vi satt ute en bra stund och pratade, skrattade och njöt. Även den dagen hade det varit en underbar kväll om man kunnat ta bort de där knotten.. Bläää! Direkt vi kom in i rummet kastade sig Fixa ner på golvet och började snarka, hon var nog ganska trött... ;)
Söndagen var jag uppe före sju (!!) och halv åtta hade jag käkat frukost, klätt på mig och rastat Fixa. Då åkte vi nämligen ut i skogen och gick med när Herkules tog sitt spår. Det var inga problem för den duktiga killen och det var jättekul att höra Anckis bedömning och kommentarer som dagen till ära var domare!
Efter spåren städade vi ur rummen och gick mot hästhagen igen. Den dagen bytte vi grupper så vi fick Mia och Fia fick ta hand om vår grupp. Vi fick testa på ett linjetag och ett litet sök men Fixa tyckte det var roligare att käka fågelskit... Suck!! När hon väl "hittade" dummyn så kom hon med den i hundratjugo så att komma in till matten med det hon hittar har hon iallafall inga problem med! :)
TACK Catherine, Mia och Fia för alla övningar, tips och råd ni delade med er av!! Jättebra övningar för oss nybörjare! :)
Efter förmiddagen smakade det gott med lite mat. Det var olidligt varmt hela helgen så det var skönt att få sitta i skuggan, käka god mat och ta igen sig lite. På söndagen hade Fredriks mamma fixat maten och det var sååå gott!! Det var inte lätt att gå och träna hund efter den portionen, hade varit skönare att sova middag en timme eller två.. ;)
Efter lunch var det dags för WT, "Gyllene Mix Derbyt" som det hädanefter heter! ;) I vanliga fall finns det ju ingen valpklass men Catherine hade tänkt ut några stationer som passade oss. Den stora skillnaden var att för oss gällde det att hundarna INTE tog dummysarna; gjorde dom det blev man nollade. Första stationen var en enkelstation: det kastades en dummy som vi förare fick hämta själva medan hunden satt kvar. Nummer två var en dubbelstation: där kastade vi ut en dummy, vände oss om och kastade en till. Sedan vände vi oss om och gick ut själva och hämtade, och så likadant med den andra dummyn. Station nummer tre var en dubbel den med: först kopplade vi loss hundarna och kastade sedan fyra dummys på rad. På med kopplet och sedan skulle vi gå slalom mellan dom. Hundarna fick alltså inte nosa på dom eller försöka ta dom, inte lätt... Jag tyckte Fixa var jätteduktig och hon kändes kanon på sista stationen!! Kändes som att vi hade fin kontakt rätt igenom och hon blev alert direkt. Vi fick en applåd när vi gått klart, då kände jag ännu mer vilket härligt gäng jag hade umgåtts med hela helgen.. ♥
Efter vår klass var det NKL och därefter ÖKL ,och i ÖKL fick vi se Sixten, helgens "katt bland hermelinerna". Han är nämligen en labbe och det var riktigt kul att se honom jobba. Vilken härlig hund!! :) Orkar tyvärr inte skriva om alla hundarna; kan bara säga som så att jag och Fixa satt och njöt i skuggan hela tiden.. Puuuh va varmt de var!!
Efter att alla hundarna gått klart fick vi tyvärr kasta in handduken och åka hem.. :( Klockan bara sprang iväg och jag var lite rädd att jag skulle bli trött efter vägen, tog nästan fem timmar att åka.. Bad Catherine räkna ihop resultatet för oss innan jag stack och så snopen jag blev! Tyckte Fixa kändes bra och som att det hade gått någorlunda men tydligen hade vi inte fått ett enda neddrag för vi slutade på 100 poäng!! :D I WT börjar man tydligen på 20 poäng på varje station och får sedan neddrag för alla "fel" men gör.. Även Ulrika med Emser fick full pott så vi vann dagens valpklass! :) Nu ska vi träna under året så vi kan försvara titeln till nästa år, eller hur Ulrika?! ;)
Vägen hem gick bra; jag fördrev tiden med nötter, dricka och P3. Vid tio kom vi äntligen hem och kunde krama om Dynis som jag inte sett på hela helgen. Vilken lycka!! :) ♥ Hade han kunnat hade han gått upp i atomer.. ;)

Känns otroligt tråkigt att veta att det är ett helt år kvar till nästa gång. Har haft en sjujäkla rolig helg!! Vilket gäng med valpköpare Catherine har.. Tur vi har funktionsbeskrivningen i höst så jag träffar de i kull 3 iaf!

Helgen i korthet då:
* hundträning i massor
* skrattattacker
* ärtiga tjejer som tränar hund i kjol och pratar om Hawaiian Tropic-oljor
*fniss*
* rödvin och fisar
*dubbelfniss*
* massvis med god mat
* kanonbra instruktörer
* fågelskit i mängder
* värmebölja
 


Slutligen vill jag ge ett rungande TACK till dig Catherine!! Det går inte att beskriva hur glad jag är över min lilla Fixa och att hon kommer från DIG! Du gjorde ett otroligt jobb under helgen och jag är så glad för att du orkar! Tack för att du delar med dig av alla tips och råd! Nu längtar jag som tusan efter den där helgen, du vet. Vem längtar inte efter världens bästa kennelmamma?! ♥

TACK också till alla er andra som delat med sig av alla tips och råd, vi har redan testat flera stycken! Det blir jag jätteglad för :) Är så skönt med människor som er som är givmilda med hjälp och vill att det ska gå bra för andra.. Tummen upp för er!! Ingen nämnd, ingen glömd.. ;)

Bilder kan ni se massvis av hos de andra som uppdaterat sina hemsidor/bloggar. Jag varken frågat om jag får kopiera eller orkar klistra in här just nu. Det här inlägget blir nog uppdaterat vartefter med bilder tror jag.. ;)

Lånade en bild av Ancki på Fixa's kull. 9 av 10 valpar kom och var med under helgen!! :)
Kommentarer
Postat av: Harriet

Härlig läsning. Ja det var en helt suverän helg med som sagt mycket skratt och träning.. Och jag fattar inte att vi orkade i värmen.. Ja nu gäller det att ligga i med träning till nästa år..

Ha det gott Harriet o Herkules

2010-07-09 @ 07:57:02
Postat av: Magnus

Jaha så du och Ulrika har gaddat ihop er... Aja då ska vi vara ett team med Twix och Cathrine. ;)

Någonting säger mig att det blir lika jämt nästa år, alla hundar var superduktiga i alla övningar tycker jag, ialf dom jag var med på. Mycket motor och arbetsvilja i hundarna :). Dessutom är dom lyhörda och sammarbetsvilliga, kan de bli bättre?

Trevlig blogg, känns som att det bara är vi som inte bloggar, får ändra på det känns det som.

Du får ha en trevlig Sommar! Vi får höras om anlagsprovet senare nån gång om 3-4 år när vi fått ordning på wildjuret hemma i spåret haha.



2010-07-09 @ 09:34:19
Postat av: Linda

Magnus: Haha, gaddat ihop sig vet jag inte men jag kan väl gå med på att vi delar med oss av förstaplatsen till snyggingen Wilda.. ;) Jag tror precis som dig att det kommer va otroligt jämt även nästa år för det är riktigt bra hundar vi har! Jag är mest rädd över att jag inte ska kunna förvalta det jag fått, här gäller det att träna MIG! :)

Självklart ska ni starta en blogg! Det vore så kul att få läsa om vad ni hittar på! Och anlagsprovet ska vi allt gå flera år tidigare, haha. Spårviljan finns ju där, det där tror jag ni får bukt med fort! Vi får sätta ett datum så vi måste träna klart tills dess, det var i Göteborg du hade en domarkompis va? ;)

Krama Wilda och Åsa från mig och ha en skön sommar du med!

2010-07-09 @ 10:24:26
Postat av: Ancki Frida Agnes

Tack Linda för dina värmande ord i min blogg. Jag är otroligt glad över att ni är nöjda över viltspåret och att ni är så intresserade av detta.

Det var så himla kul att träffa er alla i kull 3 och få träffa era guldklimpar. Mycket arbetsvilliga hundar. Och visst handlar det om att vi som förare måste försöka förvalta det så bra det bara går. Lycka till med din underbara Fixa KRAM

2010-07-09 @ 12:24:48
URL: http://www.goldentjejerna.se
Postat av: Catherine

TACK själv för en underbar helg! Självklart delar vi rum nästa år:D Är så roligt att fixa ihop något sådant här när det blir så uppskattat! Både Emser o Fixa var klockrena i det dom gjorde:D Ska bli jäkligt kul nästa år på lägret längtar dit ! TACK gulliga du för dom varma orden! Men vi syns ju snart igen kommer ju i aug:D Blir den 20-22 aug om du kan då;)

Hörs snart igen KRAMAR Catherine+ flocken

2010-07-09 @ 13:23:26
URL: http://www.gyllenemix.se
Postat av: Emma

Ååh va härligt ni verkar ha haft det!! :) Blir ju riktigt avundsjuk här jue ;) hihi. Snart går jag på semester, DÅ ska vi ta en tripp till Kd. Pussss

2010-07-09 @ 13:54:18
URL: http://jackams.blogg.se/
Postat av: Åsa

Todelidoo!



Jag är så dålig på att både läsa och kommentera bloggar, men nu har jag ägnat förmiddagen åt att iaf göra det till alla våra GM:are ;)



Underhållande läsning måste jag säga att jag haft denna förmiddag.. haha



Kram både till dig och till den "rosa" hunden Fixa och glöm för allt i världen inte "Dynisen"



Magnus har klurar på en blogg om våra dogs så det ser jag fram emot att får skriva lite där!



Kram Åsa

2010-07-19 @ 11:13:43

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0