ConvictionsDynamit & Gyllene Mix Fixa Ferrari -

Första kurstillfället och första sprutan hemma

Nu har jag och lilla Fixa varit iväg på valpkursen för första gången! :) Började i tisdags kväll, fem hundar var vi totalt vilket kändes alldeles lagom. Fixa var yngst, de andra valparna var runt fem månader allihop, och det var lite olika raser vilket är jättekul! Vi började med teori där vi gick igenom bl.a. olika belöningsformer. Det mesta var sånt man redan kände igen men några saker gav mig aha-upplevelser så det var kul! :) Tror jag kommer ha nytta av det i träningen med Dynis också sen för mycket av det var sånt man kan använda även på äldre hundar.. ;)
Eftersom detta var första kurstillfället var det enda praktiska vi gjorde några kontaktövningar. En av dem var att stå helt passiv och bara belöna spontankontakt och Fixa var superduktig! Hon fixade (haha!!) det galant och verkade inte märka av de andra hundarna eller människorna. Efter bara några repetitioner fick jag kasta godisen på golvet istället så att hon fick avbryta och ta kontakt igen, plättlätt för härliga Fixa! ;) Tjejen som håller i kursen tyckte hon verkade jättehärlig och att hon hade en superhärlig attityd till arbete för så fort hon tagit godisen jag kastat kastade hon ner rumpan i backen och tittade på mig med viftande svans. Förutom en gång då.. Har ju klickat in "backa" och där har jag både belönat samt lärt in med att kasta godis på golvet. Plötsligt gick det upp ett ljus för henne och det såg ut som att hon tänkte " aha, jag ska ju backa!!" Hihi, tokfian.. ;) Hon backade bakåt med viftande svans och det gick i en hejdundrandes fart och sen väntade hon på belöning för NU hade hon ju minsann gjort rätt! ;) Läxan till nästa gång är att fortsätta belöna spontankontakt i massvis med olika situationer och med olika grader av störning så nästa vecka hoppas vi på att vi är lika duktiga! :) Vi avslutade passet med avslappning och eftersom jag har för vana att låta henne ligga och slumra mellan mina ben flera gånger per vecka på rygg så tyckte jag att hon fixade det riktigt bra. Någon av de andra hundarna knorrade och tyckte det var jobbigt så då skulle hon naturligtvis titta på det, men annars låg hon lugnt och snällt! :) Känns kanon hittills, visserligen bara ett pass än så länge men ändå. På kursen ska vi jobba mycket med "klickertänket" fast istället för en klicker använder vi oss av ordet bra, och det är ett träningssätt som passar mig! :)

Igår tog vi bilen och så fick hundarna springa av sig lite borta på ett "nytt" ställe jag hittat. Där är det kanon för det kommer inga bilar och man har full koll överallt så det är perfekt att exempelvis träna inkallningar med en sprallig valp. "Vår" skog går det tyvärr inte åka till nu, det är en halvmeter snö på den vägen och trots att min vita skrotbil är en liten pärla så klarar den inte av att plöja igenom det.. ;) Jag tog ut Fixa först så "tränade" vi lite inkallningar och busade lite ihop i snöyran. För givetvis fick vi mer snö igår!! Både igår och idag har det snöat, vi hade tydligen inte tillräckligt.. Efter Fixa var det naturligtvis Plumpens tur och vi hade riktigt kul igår!! Tog med mig bollen och körde lite frittfölj och inkallningar där fokus låg på attityden. Han har varit lite seg faktiskt på inkallningarna sista tiden, vet inte vad det berott på, men igår sprang han så fort så det blev rivmärken i asfalten.. ;) Nej, inte riktigt eftersom asfalten är full med snö, men fort gick det åtminstone!! :) Efter vårt minipass gömde jag bollen i all snö så han fick jobba ordentligt med att hitta den. Sista gångerna gömde jag den i en stor snöhög de plogat upp och då fick han kämpa. Men han gav sig inte och svansen gick som en propeller hela tiden!! :)

Jag har också pratat med vet och det var inga som helst bekymmer att kastrera om jag vill det! Härligt att inte vaccinet sätter stopp för det. :)

Idag var det då dags för spruta nummer två och första gången jag skulle ge den själv hemma.. Var lite orolig för hur det skulle gå men det hade jag INTE behövt vara! Stängde in Fixa i vardagsrummet och tog med mig Dynis till köket, gjorde iordning sprutan, sa till honom att sätta sig, tog upp huden i samma "grepp" som vet lärde mig, stack in sprutan, kollade så inget blod kom, sprutade in vaccinet och drog ur sprutan. Klart! Precis så enkelt var det, då var jag stolt över Dynis och mig själv! :) Tror vi klarade av det så bra för att det blev så avdramatiserat, Dynis rörde inte ens blicken när jag gav honom sprutan. Är så nöjd över mig själv att jag vågade prova att ge honom först på sjukhuset och nu törs ge honom själv hemma, det blir helt annat för Dynis än att behöva åka in på Djursjukshuset och den "stressiga" miljön. Min härliga Plump, han är allt bra snäll!! :) Inga reaktioner idag heller vilket känns skönt, det KAN ju bli reaktioner efteråt. Så det kändes skönt att kunna skriva "OK" på raden efter datumet på lappen förut! :)

Nu har vi precis kört ett pass med klickern här hemma. Fixa var som vanligt sjövild, hon tycker det är sååå kul när matte tar fram "leksakerna"!! :) Älskar den där lilla tjejens attityd, hon är verkligen störtskön.. Dynis fick naturligtvis också ett litet pass men tyckte att han verkade lite trött idag så han fick nöja sig med att få leka lite och träna på saker han redan kan. Har tänkt lära honom också att backa, men tyvärr lärde jag in buga först.. ;) Nu har jag lite problem med backandet för Dynis vill buga hela tiden.. ;)


En liten nyhet också: vi ska flytta! :) Inte till någon annan stad, inte ens till något annat område, men vi ska åtminstone FLYTTA! :) Ska hyra "ett halvt hus" kan man väl säga: hela huset är uppdelat på två lägenheter med varsin ingång på kortsidorna. Både värme och el ingår i hyran, här ingår bara värmen, och lägenheten är på nästan 30 kvm mer än där vi bor nu uppdelat i två våningar. Trots det så är hyran lägre än vad jag har här!! Det bästa av allt är ändå att vi kommer få egen ingång med brevlåda och allt (nu slipper vi brevinkast och att höra grannarna när de går i gången!) och att vi får en egen liten gräsplätt. Är inte stor men det finns några träd och buskar och vi har gott om plats att grilla, sola, och slappa i skuggan på somrarna. Tror vi kommer trivas kanon där! :) Nu väntar vi bara på att bli av med den här lägenheten, så fort vi blir av med den flyttar vi. Oavsett så blir det ju senast siste april eftersom det är tre månaders uppsägning och jag sa upp den i fredags! ;) Ska bli jätteskoj iaf, jag LÄNGTAR!


Ha en trevlig helg om vi inte hörs innan dess!
Tyvärr inga bilder idag men jag har lyckats slarva bort kabeln till kameran.. Oooops!
Kommentarer
Postat av: Nicole

Tack.. det är jobbigt...

Hur är det att bo själv?

Var så länge sedan nu att man är lite rädd :(



va kul med valpkurs och att ni ska flytta, duy får slänga upp bilder på nya lägenheten sen!

2010-01-21 @ 19:30:37
Postat av: Emma

Åh va rooligt att det gick så bra på kursen! :) Duktiga Linda & Dynis som fixar de hemska sprutorna oxå, ni är bäst! :) Hoppas vi kan ses snart. Bara min jädra förkylning vill ge med sig... suck. Puss å kram

2010-01-21 @ 21:09:09
URL: http://www.jackams.se
Postat av: Catherine

Dagarna går ju så fort är här och läser hi hi ska försöka skärpa mig att lämna mer avtryck och framför allt snabbare;) Är så roligt att höra om era kurstillfällen! Hi hi snart behöver dom inga lampor på kursen;) KRAMAR Catherine

2010-01-27 @ 10:32:49
URL: http://www.gyllenemix.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0