ConvictionsDynamit & Gyllene Mix Fixa Ferrari -

Veckan som gått

Ojojoj vilken dålig bloggare jag är! Egentligen skulle jag nog lägga ner den, tanken har slagit mig många gånger.. Nåja, får göra ett försök att rycka mig i kragen!!

Förra helgen tog vi det lugnt och bara mådde gott. På lördagen åkte vi till Duse med min mamma där vi tog en liten, men härlig, promenad i snön. Det är ganska roligt att se hur badplatserna och campingen ser ut när det är så mycket snö! :)




Jag och hundarna vid fyren, ser inte så varmt ut i vattnet! ;)


Busungarna nere vid klippbadet:


Fixa spejar:


Allén ut mot Krokstad:


Och såhär såg hundarna ut efter den lilla utflykten! ;)


Söndagen ägnade vi åt lite träning! Vi åkte till Heidi & Andreas där vi tränade lite lydnad i kylan och all snö. Just den dagen hade vi ca -20 så det blev ett snabbt pass innan vi gick in igen.. Fixa fick stanna inne hos Andreas och barnen under tiden! :) Det var otroligt länge sen vi körde nått "riktigt" pass och Dynis var tyvärr väldigt splittrad.. Å ena sidan luktade det massa gott tik-kiss men å andra sidan ville han göra som matte sa. Blev lite konflikt för honom där! Korta korta stunder kändes han jättetaggad men så poff!! tog tiklukterna över igen.. Jäkla kulor!! ;) Heidi tog lite bilder under vårt besök:

Andreas med Fixa, visst ser han avundsjuk ut? ;) Haha!


Fixa hoppar i snön under en snabbkiss:


Vi kör lite taktiksnack innan.. ;)


Stundtals var han fokuserad:


Då får man naturligtvis belöning!! :)


Xtra sitt under march:


Medan Dynis kallas in bredvid! :) Haha, kolla in Xtra's snygga blick hon ger sin son! ;)


"Galen" mamma Xtra med sin belöning! :)



Under veckan som gått har vi ägnat oss åt det vanliga: Dynis får köra korta lydnadspass inomhus varvat med godisletande och tricksträning. Fixa och jag lektränar lite och "tränar" inkallning på våra små rundor. Började klicka när hon spontanla sig så nu bjuder hon på lägganden i alla möjliga situationer, hihi tokfia! ;) Räcker med att jag tittar på henne ibland så lägger hon sig ner med svansen viftande som en propeller. Antingen det eller också kommer hon med något hon ska visa upp, för DÅ blir ju matte så glad!! ;)
Tisdagsmorgonen hände något mindre trevligt för våra grannar.. Hon vägg i vägg med oss vaknade av att det lät som om det regnade och när hon kom ut i köket rann det från taket.. Det var en vattenläcka från lägenheten på vinden så nu har de tre lägenheterna på den sidan fått flytta, och istället har vi fått hit en massa gubbar som ska bryta upp golven, byta ut köken och försöka få bort all fukt som blivit. Det är otroligt dåligt skött av bostadsbolaget och jag lider med dom som bodde i de lägenheterna.. Inte roligt när sånt händer! Nere i källaren och förråden där var det ca en dm vatten men som tur var hade jag inget av värde som blev skadat!

Torsdagen var det dags för DET veterinärbesöket, det var då jag skulle lära mig ge honom sprutor. Jag har ju varit så nervös eftersom jag är lite spruträdd men det gick över förväntan! Jag var mäkta stolt när jag klarade av det bättre än veterinärassistenten som skulle lära mig.. ;) Fick träna några gånger med koksalt innan jag gav den riktiga med vaccinet och nu på torsdag är det dags igen! Nu de första sju veckorna ska han ha en varje torsdag, sedan minskar det till varannan vecka, sedan var tredje osv. Första dosen var på 0,1 ml och nu på torsdag ska han ha 0,2. Sedan 0,4 följt av 0,8 och därefter ska han varje gång ha maxdosen: 1 ml. Det är hela sprutan fylld det.. Uschamejjen!! Håll tummarna åt oss nu så att det här hjälper honom!!

Igår kom min mamma på besök med lite bröd hon bakat åt mig. Hela dagen hade Dynis pipit, pipit och åter pipit.. På morgonrastningen stannade han vid fem fläckar på raken och ville slicka och han var jättesplittrad pga tikdofterna. När min mamma skulle gå hem igen följde vi henne en bit och då sa tom hon att Dynis var "annorlunda" och frågade vad det var med honom. När jag förklarade vad det var sa hon direkt att hon tyckte jag skulle kastrera. Hon har annars alltid var väldigt anti mot just kastrering, tycker att det är taskigt att ta bort hans manlighet.. ;) Men nu förstod hon vad jag menade! Har inte haft några direkta problem med det förut men pratade med Heidi om det, det är ju lite konstigt att det kommer nu när han är 2,5 år. Vi kom fram till att det förmodligen beror på att han mått dåligt. Han har ju varit väldigt "lugn" egentligen när man tänker efter, vilket troligtvis berott på allergierna, men nu är han betydligt piggare! Att han är piggare är förmodligen för att han mår bättre, och mår han bättre så naturligtvis orkar han "bry sig om" tikar och sina drifter på ett helt annat sätt! Han har helt enkelt inte mått så bra förut men nu mår han bättre och då är han också betydligt piggare och "känner av" tikarna mer. Jag diskuterade eventuell kastration med henne och imorgon ska jag ringa veterinären och prata med henne vad hon säger. Eftersom han nu går på behandling är det ju inte ens säkert att han får opereras men jag tycker inte det borde vara någon fara, men vi får som sagt se! :)
Idag styrde vi bilen mot Svanskog igen! Idag samlades vi vid skolan där vi körde ett pass lydnad på den plogade skolgården, härligt med lite plogat istället för all snö att trampa runt i! Härligt väder för en gångs skull också, vi hade runt en minus bara. :) Dynis var betydligt mer alert och fokuserad idag jämfört med förra helgen men ändå inte som han varit.. Ingen av Heidis tikar löper eller är på väg att löpa men trots det märkte även hon att han var oerhört splittrad. Så jäkla tråkigt, dumma kulor! ;) Vi körde några strömoment ur ettan medan Heidi tränade med härliga Xtra. Den hunden skulle nog kunna träna flera dygn i sträck! ;) Lilla Fixa fick komma ut under tiden Heidi tränade Tweed och hon satt och tittade noggrant när de tränade. Jag hoppas hon memorerade hur momenten ska se ut så det bara är för oss att köra på sen! ;) Efter träningen blev jag bjuden på kaffe (tack igen!) och då diskuterade vi kulorna ännu mer och kom fram till att han har ju ingen användning för dom, så nu ska de banne mig klippas bort! ;) Tror både han och jag skulle må mycket bättre av det och han ska ju inte gå i avel. Dessutom har vi ju nu lilla Fixa som en vacker dag kommer bli en stor tjej, och då tycker jag det är taskigt om han ska ha sina drifter kvar. Eftersom han nu blir så påverkad av andra löptikar så är det inte snällt om han ska "behöva" bo ihop med en. Det har tagit mig lång tid att komma fram till det här beslutet, var länge sen jag fick höra första gången att folk tyckte jag skulle kastrera. ;) Så det här är nog lite peptalk till mig själv också! ;)

TACK för idag Heidi, jätteskoj att ses för både träning, fika och trevligt umgänge! :)

Nej, nu ska vi ta sista kvällskissen och sedan är det natta. Uppdaterar säkert på tisdag kväll eller onsdag när jag och prinsessan varit på första kurstillfället!! ;) Ha de gott så länge
Kommentarer
Postat av: Catherine

Halloj där uppe:D

får inte sluta blogga , jag är ju så nyfiken på vad ni håller på med där uppe;) Är jätte kul och läsa vad ni gör och se alla härliga kort!



JAg hade också nog tagit bort kulorna om det hade varit så här hemma.



Som jag skrev så har vi precis varit ute en längre stund, dom stora sover lilla råttan vaken:D Håller på att leka själv i köket. Så står det i olika böcker att valpar dom sover massor när dom är små.....



Du fixar sprutorna kanonbra! Tror att det kommer lösa sig med Dynis framöver och han snart kan sova i sängen igen;)

KRAM Catherine+flocken

2010-01-20 @ 15:51:32
URL: http://www.gyllenemix.se
Postat av: Therese

Nu har vi varit hos vetten och fått bekräftat att Rocco är allergisk mot kvalster. Han kommer oxå få börja ta vaccin mot detta nu. Hoppas på det bästa. Han dynamit svarat bra på sprutorna? Min hemsida har fått virus tyvärr så den funkar inte för tillfället. Hade så bra och kram på er.

2010-01-20 @ 19:34:57
Postat av: Linda

Hej Therese!

Nej va tråkigt!! :( Vet hur du känner det just nu, STOR styrkekram till dig! Dynis började med sina sprutor förra torsdagen, ska ha sin andra imorgon, så det är ju alldeles för tidigt än att säga. Håller tummarna att både han och Rocco svarar bra på det!! Jättetråkigt med ett sånt besked men på nått vis är det ändå skönt att få veta VAD de är allergiska mot och VARFÖR de tappat päls, varit trötta, kliat osv.

Tråkigt med hemsidan, hoppas du ser den här kommentaren iaf!

Ha det bra nu och ge Rocco en nospuss från mig. Kram!

2010-01-20 @ 20:06:51
URL: http://convictionsdynamit.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0