ConvictionsDynamit & Gyllene Mix Fixa Ferrari -

Bitter och sur..

Ja, just nu känner jag mig som en tvättäkta gnälltant!! :( Ettrig och smågrinig och inte alls på topp.. Usch, trivs inte alls här hemma nu: det bankas, borras och springer folk här från sju på morgonen till fyra på eftermiddagen och när dom gått sätter tanten under mig igång och gapar.. Inte nog med det så saknar vi varmvatten till och från och jag får knappt sova på nätterna. Bläää!! Trodde inte mina sista månader här skulle bli såhär, är så tråkigt att behöva gå runt och känna mig sur jämt och ständigt.. Det är tur jag har mina guldklimpar; vad vore livet utan dem?! Ett litet träningspass med superglada Fixa får mig alltid att skratta och en mysstund med Dynis i soffan är verkligen kvalitetstid!!
  
Vad har vi gjort sen sist förutom att va griniga då? ;) Gått härliga promenader såklart, och naturligtvis tränat och busat. Dynis har fått långa promenader i varierande miljö, medan Fixa fått kortare men i lite nya miljöer. Bl.a. torget mitt i stan, DET var spännande och skoj tyckte hon! ;) Jag och Fixa tränade vidare på vår "läxa" sen förra veckan, kontakt, och hon är så härlig. När hon inser att det är träning på gång blir hon så fokuserad, glad och alert att hon nästan bryter sig ut led så som hon sprätter! ;)

Under helgen kom min mamma, pappa och syster hit och firade mig, kul med sällskap och inte minst gott med födelsedagsfika! ;) Fick lite smått och gott bl.a. "presentkort" på nya köksstolar som vi ska åka och shoppa snart. Jätteskönt att slippa dra med sig de här gamla fula! Dynis och Fixa fick smaska på märgben under tiden vi åt annat gott, det var faktiskt första gången Fixa fick det! Hon tyckte naturligtvis det var jättegott och var helt inne i sitt ben en lång stund. Dynis var i sjunde himlen hela dan tror jag: vet inte när han fick märgben sist pga alla turer kring det här med ev. foderallergier!! :) Så det var tre nöjda musketörer som la sig den kvällen.. ;)

I tisdags var det dags för andra gången på valpkursen och då började vi med grunderna till skvallerträning. Jessica behövde en frivillig till att visa hur övningen skulle gå till, tydligen såg jag frivillig ut för det var oss hon tog ut.. ;) Lilla Fixa var superduktig!! På kort, kort tid behövdes det ganska mycket störning för att hon öht skulle släppa kontakten med mig, men när hon väl släppte kontakten så gick det SNABBT för henne att ta kontakt med mig igen! :) På slutet började vi skratta allihop.. Då skulle alla valpägare agera störning åt varandra, utan hund, och vi stod i en ring medan de andra gick runt. Eftersom det var sååå tråkigt (enligt Fixa) att sitta och inte göra nånting när det inte var "vår tur" kom hon på att hon kunde ju minsann låtsas att det fanns saker hon kunde skvallra på!! Hon flög snabbt med huvudet åt ena hållet och sedan fort tillbaka igen och verkade tycka att NU hade hon ju gjort rätt, så skulle man göra för att få en godis!! ;) Hon är så kvick i sina rörelser och tycker att det är så kul så det ser ut som om hon skulle få nackspärr så som hon flänger med huvudet, de andra skrattade gott åt hennes idéer.. ;) Det finns mycket eget tänkande hos henne så det gäller nog att förvalta det väl för lika fort som de lär sig bra saker lär de sig ju också olater! :) För mig är det bara positivt, tycker det är jättekul att hon "vågar" bjuda på beteenden när vi klickertränar.
Eftersom jag är så nöjd med valpkursen (jaja, vi har bara gått två gånger men ändå!) och jag såg att det bara fanns två platser kvar på unghundskursen anmälde jag oss dit också. Det är kul med kurs! :)


Idag var det dags för spruta nummer två för Dynis. Ökade på dosen ytterliggare så idag fick han 0,4 ml jämfört med 0,2 förra gången. Nu märks det att det börjar bli mer i sprutan!! Naturligtvis var han jättejobbig: vägrade sitta still, ryckte bort när jag skulle trycka in nålen, sprang iväg när jag försökte igen.. Nej, så var det ju förstås inte!! ;) Precis som förra gången satt han blickstilla och rörde inte en min när jag gav honom den, han verkar knappt märka av det! :) Jag är sååå stolt över honom, det här fixar ju vi galant! :) Som belöning fick han en hel korv rätt upp och ner, har man varit duktig ska man banne mig ha lön för det också.. ;) Men, det bästa av allt är ändå att jag även idag kunde skriva UA på vår lapp där jag skriver upp eventuella biverkningar. Så skönt!!

Hmm, hade tänkt skriva en himla massa men nu märker jag att jag glömt bort hälften.. Får bli på lite bättre humör och blogga lite oftare tror jag! ;) Tyvärr inga bilder idag pga blogg.se, men förhoppningsvis uppdaterar jag snart igen och då med nya bilder.
Jo, just det! Kom på en grej! Är det inte lite konstigt att veckorna måste vara väldigt långa här hemma hos mig?? När Fixa flyttade in hos oss sa jag att hon skulle få sova i sängen första veckan, sen skulle hon få sova i vardagsrummet med Dynis. Men av någon konstig anledning sover hon fortfarande i sängen.. Är inte det lite märkligt? Ja, som sagt: veckorna här hemma måste var väldigt långa.. ;)

Ha de gott!
Kommentarer
Postat av: Nicole

Hej hopp!



Här funderas det på en till hund till hösten, en amstaff :)

Och du som skaffat en liten valpis till Dynamit är väl perfekt att fråga ut :):)



Har Dynamit förändras något i förhållanbdet till dig efter Fixa kom?

Har han blivit mer vaktig, nu när han har en liten att beskydda?

Känner du att Fixa lär sig mycket av Dynamits beteenden? (bra som dåliga;) )



Kramis

2010-01-29 @ 10:55:12
URL: http://convictionsdeamon.wordpress.com
Postat av: Nicole

tack för svar!

Japp jag är 98 % säker på vilken kennel jag kommer att köpa hund av, men inget jag vill gå ut med ännu. Så ännu är det en hemlis :)



Men kommer nog bli en amstaffkille som det ser ut nu..



Kommer du att röntga Dynis?

2010-01-31 @ 20:23:38
Postat av: Nicole

Jag har hört av mig till tre kennlar i Sverige idag, ställt lite frågor och så så det ska bli himla spänmnande och se va de svarar..



Ja det är 2 till förutom Alfons som är röntgade. Dimma fick HD: B , AD: UA



Doris HD: C , AD: 1



Och Alfons då HD: C och AD: UA



Så de ligger rätt jämt i kullen. Så Dynamit skulle ju kunna ha B eller C om man kollar på syskon! Men men det kan ju slå så olika, den där genetiken!



2010-02-01 @ 18:03:30
URL: http://convictionsdeamon.wordpress.com
Postat av: Emma

Usch men gumman då... du passar inte som en sur å grinig tant! Du ska vara glad å sprallig. ;D Jag vill jätte gärna ses snart, dock har jag dåligt minne å tiden räcker inte till. Flytten närmar sig å jag har huvudet fullt med "måsten"! Hörs på msn snart hoppas jag. Puss puss

2010-02-01 @ 19:01:45
URL: http://www.jackams.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0