ConvictionsDynamit & Gyllene Mix Fixa Ferrari -

Hektisk men rolig vecka!

Så har ännu en vecka gått. Det har varit full fart varenda dag men vi har åtminstone haft kul! :)
På måndagen storstädade jag inför onsdagen då det skulle komma en kille och titta på lägenheten (tyvärr blev det inställt så jag vet fortfarande inte om vi blir av med lägenheten den 1:a mars... Tråkigt att inte få besked!!). Vi hann också med att fika lite hos min pappa och ta en härlig "buspromenad" på kvällen och då passade jag på att träna lite lydnad med Dynis.
Tisdagen var jag och Fixa iväg på valpkursen igen, det är verkligen sååå kul!! Den här gången tränade vi lite inkallning och läxan vi fick med oss till nästa gång var att träna mer motivationsinkallningar och lägga på mer och mer störning. Lilla Fixa hade bara ögon för matte och jag var så nöjd med henne; full fart in till mig varenda gång! Vi hade tränat en del på vår "läxa" från förra veckan och enligt vår instruktör Jessica syntes det, jättekul att höra att det ger resultat!
På onsdagen kom tyvärr inte killen som skulle titta på lägenheten men vi hade fullt upp ändå.. Jag jobbade över en timme och gick sedan direkt till årsmötet vi skulle ha för MMS inom Union (mao ett fackligt årsmöte.. ;} ). Efter årsmötet var det direkt hem och ut med hundarna. Tog bilen till vårt nya lilla smultronställe, perfekt med stora snöhögar att busa med Dynis, och det kommer aldrig några bilar så jag behöver inte oroa mig för att yrvädret Fixa ska bli påkörd! ;) Att jag längtar efter att snön ska försvinna så vi kan åka till "vår" skog och träna är en annan femma.. Dynis och jag busade en hel del med bollen och körde korta korta sträckor med fritt följ där jag belönade rikligt med bus när han hade en härlig attityd. Dynis var heltaggad och det var svårt att inte öka kriterierna men eftersom jag nu hade bestämt att vi bara skulle ösa och ösa och ha roligt fick jag nöja mig med fritt följ och några lägganden. Jag tror aldrig jag sett Dynis kasta sig ner så fort och det var synd jag inte hade kameran med så jag kunde filma. Efter att jag och Dynis hade tränat fick de springa runt lite och jag passade på att träna inkallning när Fixa var som mest sugen på bus med Dynamit, och hon kom till mig varenda gång förutom en. Duktig tjej!! :)
Torsdagen var även den lite hektisk eftersom jag skulle på ännu ett årsmöte på kvällen; den här gången med Nordic Paper och MMS och även det fackligt. En jättetrevlig kväll med chokladprovning, tre-rätters och massvis med skratt! :) Innan jag stack iväg tog jag ut Dynis på långpromenad och Fixa på en mindre och sedan tränade vi lite här hemma. Dynis fick bl.a. leta godis här hemma, nu hade jag t.ex. gömt en minigodis i en tvätthög, men inget är för svårt för honom. Man kan verkligen säga att han kan konsten att koppla på näsan!
På fredagen var det fint väder och jag kände att det nästan bubblade i kroppen av träningslust.. Vem sms-ar man då om inte Heidi?! ;) Vi pratade först om att ses under helgen men bestämde sen att vi skulle ses efter att jag slutat jobba, kanonstart på helgen mao! :)
Vi träffades på Hembygdsgården, där finns det en plätt plogad, och jag tog ut Fixa först så hon fick kika lite på omgivningarna. Heidi hade kameran med sig och tog några jättefina bilder, tack Heidi!

Glad Fixa vill hälsa på fotografen ;)










Mitt favoritkort från dagen.. Fina fina Fixan!! ♥


Det här ska upp på väggen när vi flyttat!! Tack Heidi för jättefina bilder! Och du vet att när det är fint väder och du har tid kommer jag med mina galningar för en fotosession.. ;)

Efter att vi tagit lite kort och Fixa fått se sig omkring tog jag ut herr D som dagen till ära inte alls ville vara med.. Suck tänkte jag då, jag som är jätteträningssugen! Som tur är kan jag bli ganska stönig också.. ;) Han ville mest av allt lukta på kissfläckar och springa i snöhögarna men efter en liten stund kom jag på den troliga orsaken när han satte sig i en snöhög: han var ju nödig!! Läxa till nästa gång för mig: rasta hundarna ORDENTLIGT innan! ;)
Efter det körde vi linförighet korta korta sträckor med MYCKET störning där jag belönade med massa bus och lek. Eftersom jag gärna utnyttjar störning när vi kan få den ställde Heidi och tjejerna upp, och de tog verkligen sitt uppdrag på allvar! ;) Heidi körde inkallningar med bägge på var sin sida om oss, hon busade med dem bara någon meter ifrån oss, hon kastade godis till dem och tjoade, hoppade hoppsa förbi oss osv.. Det svåraste för Dynis var när Heidi tog de första hoppsa skutten förbi oss och tjoade till lite, då ryckte det till av bus i honom innan han efter en halv sekund kom på att det var ju träna vi skulle göra nu och hoppade snabbt tillbaka i position igen! Haha, då skrattade jag gott åt honom, min lilla guldklimp! ♥ Precis innan vi gav oss ställde Heidi upp Xtra med rumpan precis framför nosen på Dynis men det fick honom inte att släppa fokus på mig, trots att Dynis tyckte att Xtra luktade sååå gott! Jag är så jäkla nöjd med vårt träningspass och Dynis, han är verkligen killen med stort K! När jag tänker tillbaka minns jag att jag inte ens kunde använda leksak som belöning för Dynis tidigare; då tyckte han att det kunde kvitta och ville INTE leka under träningspassen. Nu kampar han och bjuder in till lek direkt, det är så härligt att kunna använda leken som belöning eftersom han är en så busig och lekglad kille egentligen! :) Jag har tränat en hel del med fokus på just attityden och att det ska va KUL med lydnad och det verkar ju ge resultat! Nu vet jag ju inte hur ofta, om det nånsin händer, att hunden utstätts för såna här störningar på exempelvis tävling men OM det skulle inträffa så är vi förberedda! ;)
Efter träningen tog vi kaffe med supergoda bullar och pratade bort några timmar som vanligt.. ;) TACK återigen för ett härligt träningspass, det måste vi göra om snart igen!!

Igår fick jag hjälp av min mamma och syster så vi kunde träna lite på inkallningsövningarna vi fick med oss från valpkursen. Fixa var jätteduktig och enda gången hon öht tittade på mamma var när hon satt på huk vänd mot henne "mitt i vägen" där hon skulle springa, men då tog hon bara en liten omväg förbi och kom direkt till mig! :)
Även idag tränade vi men då med ytterliggare lite störning. Mamma ropade och lockade på henne - inga problem. Därfter tog jag fram en boll som mamma lekte med medan hon lockade - inte heller några problem. Naturligtvis jättekul!! :) Tyvärr så hade jag gärna sett att hon sprang fram så vi kunde träna på nått och hon förstod poängen: springer jag dit får jag ingen belöning, belöning kommer bara om jag springer direkt till matte för det är bara då det blir roligt. Tyvärr verkar hon ha fattat det utan att ha gjort fel nån gång.. ;) Efter träningen blev vi bjudna på plättar och sylt (som jag har längtat, och tjatat, efter pannkakor/plättor!! Smakade riktigt mumsigt efter att inte ha ätit det på över ett år..) och sedan åkte jag och mamma till "nya boendet". Vi rengjorde diskbänken som var riktigt ful och jag hade bestämt mig för att ta med hundarna dit för första gången. Det ville mamma se!! :) Mycket riktigt blev det som vi trodde: de var som kalvar på grönbete.. ;) Haha, de sprang som tokar fram och tillbaka och undersökte allt: både uppe och nere. Dynis tittade ut ur varenda fönster både två och tre gånger, han älskar att titta ut, och hittade direkt stället jag redan från början trodde skulle hans favoritställe: fönstret i trappan. Där kommer han förmodligen sitta många gånger och kika ut när det kommer folk och går förbi! :) Efter att vi gjort rent körde vi hem mamma igen och sedan har hundarna sovit gott resten av eftermiddagen.
Jag har haft en toppenhelg och de verkar lika nöjda! :)
Kommentarer
Postat av: Anonym

Du ska vara jättenöjd med Dynamit i fredags, inte många hundar som klarar den störningen!

Tycker du gör rätt i korta pass med massor av lek som belöning, ni har gjort jättefina framsteg så keep it up=)

2010-02-15 @ 22:06:51

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0