ConvictionsDynamit & Gyllene Mix Fixa Ferrari -

Liten uppdatering!

Nu har jag äntligen lyckats "ta in" beskedet tror jag. Var väldigt jobbigt under helgen samtidigt som jag inte visste riktigt om det verkligen var rätt, visst hade de väl ringt fel hundägare?! Jag är säkert jättetöntig, men så reagerade jag iallafall..
Både lördag och söndag åkte vi till "vår" skog och bara myste! Dynis fick bära lite fika i sin väska och så tog vi med träningsbollen. Han var sååå stolt när han fick hjälpa till att bära, lillskrutten! :) Såg färsk älgsk*t direkt utanför bilen på lördagen så Dynis fick ha på sig flexikopplet. Efter en stund kopplade jag loss honom, upptäckte inga älgar som tur var! ;) Stannade vid kalhygget och fikade, Dynis hade självklart med lite foder som han fick mumsa på, och sedan lekte vi en stund med bollen. Kastade ut den på kalhygget, väntade tills han tog kontakt och sedan fick han hämta den. Han var riktigt taggad första kastet, men sen kom han ihåg vad det var som gällde! Förra vintern busade vi ju mycket i snön med luddet (pappa skulle kasta några jackor och då fick jag pälsen som satt längst ut på huvan som leksak åt Dynis, och den kallar vi luddet) och precis samma övningar körde vi då. Nu ökade jag på svårigheten lite med att gå bort på vägen och kommenderade Dynis fot. Det var jobbigt för herrn, bollen drog riktigt mycket! ;) Några gånger till så trillade poletten ner även här och jag bröt när det gick som bäst. Sen var det bara bus, bus, bus med bollen innan vi fortsatte strosa vidare. Rätt som det är hoppar det ut två rådjur femtio meter längre fram, blev nog lika paffa både jag och Dynamit men jag fick iväg ett Hiiiiit!! Dynis vände direkt och kom till mig, då blev det massvis med belöning såklart!! :) Lördagen var det härligt väder så jag tror vi var ute i två-två och en halv timme, jättehärligt!! Söndagen var det ju regnigt så då fick det räcka med bara en timme.. ;) Otroligt härligt var det iallafall med en kravlös promenad utan att behöva tänka på klockan eller att vi skulle prestera något, vi njöt nog lika mycket båda två!

Igår var det dags för en tur till Granngården, nu var vi tvugna att ta itu med "mardrömmen".. Köpte kompostgaller som jag igår kväll satte upp för sovrumsdörren så Dynis numer inte kan komma in i sovrummet. Vill inte stänga ute honom genom att stänga dörren, han ska åtminstone kunna höra att han inte är ensam! Tror att jag var den som tyckte det var allra jobbigast för för mig har det inte blivit mycket sömn under natten, har varit väldigt lättväckt när jag inte haft skrutten bredvid mig.. Dynis då? Tja, han stod och grät tio-femton minuter vid gallret. Tvekade inför om jag skulle säga till honom eller inte: antingen skulle han ju då lyssna eller också skulle det bli värre när han visste att jag hörde honom. Orkade inte höra det till slut iaf så jag sa till honom att gå och lägga sig. Då vände han sig mot sin säng (den står ju precis vid dörrhålet till sovrummet) och bäddade där i många och låååånga minuter. Sen la han sig med en sådan där besviken suck och efter en halvtimme hörde jag att han snarkade sådär djupt. Märktes däremot att han var trött i morse, haha han är visserligen alltid morgontrött men imorse var det värre! ;) Jag pratar ganska mycket i sömnen så kan ju ha varit det han hört och därför vaknat till, trott att jag pratat med honom.. Ingen aning, men det kändes skönt att första natten utanför sovrummet gick såpass bra iaf! Är så jobbigt eftersom han inte förstår varför han numer är portad, är ju inte pga något han gjort utan för hans eget bästa.. Tänk om man kunde få fem minuter i månaden att få berätta för dem så de förstod!! Eftersom jag tänkte att det vore bättre att låta honom vara riktigt trött när han skulle sova "ensam" körde vi ett litet pass inomhus på kvällen. ;) Först tränade vi på några tricks jag försöker lära honom, sedan körde vi lite lydnad. Han hade lite sega lägganden så det la vi krut på, och så tränade vi lite platsliggning med "störning". Finns ju inte direkt mycket störning i mitt vardagsrum så jag kastade lite godis omkring honom, rullade bollen framför honom och la lite godis på nosen och tassarna. Jag ser verkligen hur mycket tryggare han är när han får ner huvudet i backen! Gör stor skillnad även om man inte kan tro det, han blir mycket mer avslappnad och har lättare för att fokusera på det han ska göra. Låter enkelt att "bara" ligga där i några minuter, men kryper det i kroppen så är det banne mig inte lätt.. ;)

Idag har vi varit och hälsat på hos min mormor och morfar, sedan hos Dynis mormor och morfar (dvs mina föräldrar). Min mamma fyller år idag så vi hade lite kalas för henne. :) Visade upp några trick som mamma inte sett än och hon är sååå stolt över barnbarnet! ;)
Fick äntligen hem papperen från veterinären idag också, tyvärr var det bara information om kvalsterallergin. Väldigt bra information däremot, även om det mesta var självklara grejer! Ska höra med henne om information om de andra, kan ju vara jag som missförstått och inte skulle få det per brev nu utan nästa gång vi åker in. Är ju trots allt inte så aktuellt nu under vintern, blir värre framåt våren..

Imorgon kommer Metso's ekonomichef på besök, ska bli kul samtidigt som det är lite nervöst. Har bara pratat med henne i telefon förut, hon sitter inte i Säffle, men det ska nog gå bra! :) Imorgon kväll ska vi gå ut och äta gott och är det nått jag är bra på så är det ju att äta, så vad kan gå fel?! ;)

Lite mobilbilder från skogspromenaderna:








Trött plump som somnat i mattes knä.. ;)


Ha det gott tills nästa gång!!
Kommentarer
Postat av: Catherine

Halloj

Vilken härlig helg ni har haft , åhh saknar dom där promenaderna:D Kommer knappt ut;)Dom där näten kan vara bra att ha framöver;)Kommer att gå kanon med chefen! Tänk positivt!

Ha det gott Nedanför er:D

2009-11-24 @ 23:25:06
Postat av: Nicole

nämen, har missat att du börjar uppdatera igen :) men va är det jag läser, har han allergier? hur misstänkte du det, visade det sig u utslag eller? Kommer han få medicin nu eller vad händer?



Ja jag älskar den rundan, blandat terräng och lagom långt :)



Kram

2009-11-25 @ 18:52:34
URL: http://convictionsdeamon.wordpress.com
Postat av: Matilda och Maya

Hej.

Halkade in här av en slump och läste vad ni går igenom. Vi har själva varit i samma sits med allergi, specialmat, kortison, vaccin. Vill du veta lite mer om hur det fungerar i vardagen och få det på "vanlig svenska" och inte vet språk är du jätte cälkommen att ringa. Ibland kan det vara intressant att prata med någon som varit i samma sits. Kika in på hemsidan där finns kontakt uppgifter i så fall...

2009-12-01 @ 20:17:01
URL: http://www.aquaseers.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0