ConvictionsDynamit & Gyllene Mix Fixa Ferrari -

Dagens spårträning

Jajemen, idag var det dags för spår igen!! Gick upp tidigt imorse och packade in sakerna i bilen innan vi skulle åka iväg. Dynis var så söt för han tyckte det var alldeles för tidigt, så han gick och la sig igen! Snarkade med tassarna rätt upp i vädret medan jag tog på mig ytterkläderna. Han skulle gärna sova hela dagen om han bara fick..
När jag väl fått in mig och sjusovar-Dynamit i bilen åkte vi hem till en kompis till mig. Gick in och pratade en stund innan jag gick ut och la två spår i skogen bakom hans hus. Och vilken skog det är sen! Perfekt spårskog! Visserligen väldigt mycket rådjur som går där, men det är bara bra med lite störning. Första spåret gick jag helt ifrån mina tidigare principer: det var med andra ord mycket längre än tidigare och inte lika "lätt" som de andra första-spåren jag haft. Vet inte hur långt det blev allt som allt, men det var i ganska svår terräng bl.a. över ett dike och med två vinklar. Som avslut använde jag mig som de senaste gångerna av en halvliters pantflaska. Andra spåret var bland de längsta spåren jag lagt, och vilket spår sen.. Många "S-kurvor" p.g.a träd som var i vägen, och flera vinklar. Dessutom hade rådjuren härjat ganska ordentligt där, så flera gånger gick mitt spår paralellt med deras eller korsade deras. Även här använde jag mig av en tomflaska som avslut.
Efter att jag lagt spåren gick vi in och pratade lite igen innan jag och Dynis tog en promenad före vi skulle ta spåren. Först enbart rastning, sedan körde vi lite lydnad. Belönade först spontankontakt och han var snabbt med på noterna! Körde sedan lite FF, belönade så fort han var i rätt position eftersom han börjat med att ibland hamna lite bakom. Även där förstod han snabbt vad jag var ute efter, duktiga klumpen! Sedan några inkallningar, lite sitt-stanna kvar, ställande under gång, och sedan lite bollkastning och bus!
Därefter gick vi upp mot spåren, och idag var det en riktigt taggad Dynis som fick på sig selen! Han gick ut i första spåret som en dammsugare (jippie!) och spårade på fint i ett bra tempo. Tog bägge vinklarna klockrent och när han kom fram till slutet blev han superstolt över att ha hittat flaskan. Där blev det mys i några minuter och han var så nöjd över sitt "fynd"!
Sedan var det dags för spår nummer två. Jag hade inga som helst förhoppningar eftersom det var såpass "svårt" (för oss!), men han fick upp spåret och början var lika klockren som första spåret. Första vinkeln höll jag emot lite så jag fick se att han verkligen tog den och inte sprang på för fort, men han dammsög den så fint så! Resten av spåret gick lika bra det, han kom bara av sig vid två tillfällen men kom snabbt rätt igen. Första gången hade jag korsat två rådjursspår och han gick iväg två meter i det ena innan han verkade upptäcka att det var fel och vände om och tog rätt igen. Andra gången hände samma sak, men då verkade han tycka att rådjursspåren var rätt spår så jag bröt mot en annan princip jag haft: jag "nejade" honom i spåret. Och inte gick världen under för det! Han bröt direkt och gick tillbaka och spårade vidare i rätt spår!! Ibland är det bra att prata med gamla kompisar man fått upp kontakten med igen, dom ger en nya perspektiv på saker och ting. T.ex. hundträning.. : )
Vid slutet blev det samma sak som i första spåret: en överlycklig Dynamit som skulle visa upp sitt fynd, och sedan mys i ett par minuter. Efter det kopplade jag loss och lät honom springa och leka med bollen på tillbakavägen. En riktig toppendag där allt kändes kanon, det här var länge sen och det var så otroligt skönt!
Min duktiga plump!! ♥

Imorn är planerna en långpromenad och eventuellt spår. Söndag ska vi på kalas hos morfar, nu slipper vi äntligen snart att ha hemlisar för honom! ; )

Kommentarer
Postat av: Emma

Kul med update Linda! :) Snart dags för en träff tycker jag... allt för länge sen sist nu. Kram på er båda från oss i Åmål

2009-02-27 @ 21:50:00
URL: http://www.jackams.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0