ConvictionsDynamit & Gyllene Mix Fixa Ferrari -

Underbar hundhelg!

Dynamit's fantastiska uppfödare anordnade en kennel-träff under helgen som gick. Träning i olika former, grillning och naturligtvis tonvis med hundprat stod på schemat!

lördag eftermiddag startade allt, och jag måste erkänna att jag var både förväntansfull och nervös när jag packade bilen full med träningsgrejer. Mina dåliga nerver gjorde sig verkligen påminda..
När vi väl kom fram till ÅBK började vi med att hälsa på de andra och vänta in de som inte kommit än, innan vi började med själva träningen. Först ut var en genomgång av allmänlydnadspasset där Heidi var "domare" för dagen. Jag och Dynamit, Nicole med Alfons, och Emma med Dundra var först ut! Alla tre skötte sig jättefint och vi klarade momenten med glans. Dock var jag så nervös att jag glömde bort att både belöna och säga till Dynamit på skarpen, han undrade nog vad som var fel med hans matte. Heidi fick påminna mig om att jag faktiskt fick ge honom en godisbit när han skötte sig, det var ju bara på skoj och för att se hur våra hundar låg till enligt dessa "regler"! Därefter rullade det på och alla hundar fick med deras förare testa på de olika momenten som ingår.
Efter att alla hundar var färdiga med detta var det dags för en liten lydnadstävling. Heidi var domare även här, och det var momenten från lydnadsklass 1 som skulle bedömas.
Jag tvekade länge om jag skulle vara med, eftersom jag redan var nervös och trodde jag skulle tuppa av bara av att tänka på att delta, men Emma lyckades på något konstigt sätt övertala mig till att hämta Dynamit och vara med. Ja jisses.. Platsliggningen gick ganska bra, trots att vi inte tränat alls mycket på detta tidigare. Det var ganska "stökigt", då de flesta hundar inte är tävlingsklara vid detta moment än, men Heidi var snäll och gav oss en 10:a ändå! Jag vet att om det varit en riktig tävling hade vi nollat (Dynamit reste sig och gick mot mig vilket gjorde att jag gick tillbaka och la honom igen), men jag är nöjd ändå eftersom vi tränat bara ett fåtal gånger på detta innan, och definitivt inte med så mycket störning!
Därefter gick vi åt sidan och väntade tills de andra var klara. Vi var sist ut, Emma och Dundra var precis före oss, så när de gick ut på planen gick jag till den andra och värmde upp Dynamit lite. Ett tu tre så ropade de på oss att komma och vi knallade bort. Då känner jag hur jag börjar svettas, det börjar snurra framför ögonen och det känns som om hela veckans matintag har bestämt sig för att komma upp igen..
Väl inne på planen sa jag detta till Heidi och hon tyckte att vi skulle strunta i det istället. Det är ju bara på skoj, och jag vet faktiskt inte om det blivit så skoj om nu magen bestämt sig för att vända ut och in där inne på planen! Jag som blir nervös om bara en tittar på oss när vi tränar höll på att kola av när vi hade så mycket publik som vi hade i lördags.. Vi fick åtminstone 10:or på de moment vi genomförde, platsliggningen och tandvisningen, och när vi är på klubben och tränar nästa gång ska Heidi köra igenom oss i ettan istället. Då kan jag förhoppningsvis skärpa till mig och fokusera!
Efter att ha försökt lugna ner nerverna lite tände vi grillen och då kände jag hur magen började kurra. Jisses så hungrig jag var! Dynamit fick vara med en stund vid grillen och han skötte sig perfekt! Vilken hund jag har! Trots att det satt andra hundar bara några meter därifrån, det fanns mat bara decimeter från hans nos och hans favoritbarn lekte bredvid honom satt han så fint och snällt och bara väntade på om han skulle få smaka lite på maten. För bara några månader sedan hade detta varit en omöjlighet, då fanns det bara bus och rackartyg i hans huvud, men nu visade han sig absolut från sin bästa sida. Min härliga klump!!
Därefter följde en kväll med mat och dryck, och tillhörande prat och skratt, innan vi rundade av för dagen framåt midnatt..

Söndagen var som sagt även den vigd åt hundträning och vid nio-tiden åkte vi iväg mot ÅBK igen. Vi var nog alla ganska trötta efter gårdagen och alldeles för lite sömn, men trots det på gott humör och förväntansfulla inför dagens träning!
Jag och Emma började med att bygga en agility-bana. Det var tänkt att vi skulle ha en liten tävling även är, men vi beslöt oss senare för att strunta i tidtagning och endast låta alla hundarna testa på banan vi byggt.
När jag och Dynamit äntligen fick komma in på planen var det en väldigt nöjd plump jag hade i kopplet. Jisses så glad han är i agility! Han var taggad till max och bara väntade på att få köra igång. Jag satte honom vid däcket, gick sakta framåt och gav honom sedan kommandot han väntade på: Dynis, DÄCKET!! Han hoppade så fint igenom, sedan över de två följande hindren och slutligen in i tunneln. Där tog det däremot stopp. Hunden före oss hade adrig testat på agility innan vilket gjort att de fått locka den igenom tunneln med köttbullar. Däremot hade den inte ätit upp alla bitar på vägen, så det låg ganska mycket kvar. Mitt lilla matvrak stannade naturligtvis till där inne och vände om några gånger för att klara av att äta upp alla godbitar! *fniss* Därefter följde återigen två hinder innan vi kom fram till säcken. Även där tog det stopp p.g.a. köttbullar, så jag är evinnerligt tacksam att vi inte tog tid. Det tar nämligen ganska lång tid att dammsuga backen enligt Dynamit! Efter säcken blev det ett fel av mig då jag helt glömt bort det sista hindret så där fick vi återigen en liten miss. Trots det är jag jätte-nöjd med min plump, speciellt nöjd är jag att han tycker det är så kul och verkligen VILL träna mer och mer agility! Har inga stora ambitioner, men all träning som han tycker är kul ska vi naturligtvis fortsätta med på träningsnivå!
Efter att Dynamit var köttbulle-nöjd för dagen gick jag, Emma och Jossan iväg och satte oss och pratade om vad vi skulle hitta på härnäst. Vi hade tänkt testa på sök borta vid Hanebol, men eftersom det var fotboll där under dagen var vi tvugna att ta något annat. Eftersom jag var så nyfiken på att testa uppletande, och Jossan kört det med Eros tidigare, gick vi med henne i spetsen iväg och vallade en ruta.
Eftersom Jossan som sagt tränat detta tidigare var hon först ut med Eros. Han flög som en kanon ut bland det höga gräset för att hitta sin leksak! Han var superduktig och koms nabbt in med leksak efter leksak. Jättekul att se!
Därefter var det lite väntetid, då några av de andra hundarna testade på, innan det var dags för mig och Dynamit att testa om det var något för oss. Jag hade tänkt använda hans trasa, hans favoritleksak, men eftersom han visade större intresse för några av klubbens "uppletande-gosedjur" bestämde jag mig för att ta ett av dem istället. Heidi höll i honom medan jag gick ut och la leksaken. När jag fick ta över kopplet var det en supertaggad hund jag fick och så fort jag släppte honom flög han iväg i gräset. Han sprang dock åt fel håll och satte ner nosen vid fel ställe.. Därefter kom han in: med FEL leksak! Skrutten hade hittat en annan leksak som någon missat i rutan, men han var lika glad för det. Naturligtvis fick han jättemycket beröm då han kom in med den, och han var så stolt det bara går. Efter att han lämnat av den leksaken försökte jag skicka ut honom igen men först förstod han nog inte riktigt vad jag menade. Enligt honom hade han ju hittat en leksak och kommit med den, varför skulle han springa där ute igen?! Med lite hjälp stack han däremot iväg igen och det tog inte lång stund innan han hittat även den andra leksaken, den jag från början gömt. Efter att han kommit in med även den kopplade jag återigen upp honom innan jag gömde en leksak igen, denna gång tog det däremot längre tid innan han kom in med den. Han jobbade på bra men det märktes att det började ta på hans krafter och att han började bli trött. Han kom dock in med leksaken och fick naturligtvis supermycket beröm för sin duktiga prestation!!
Efter att alla testat på uppletande var det några som packade in sig i bilarna då de hade långt att åka. Vi andra tog en kopp kaffe med tillhörande skvaller innan det var dags för även oss att packa ihop och säga hejdå.

TUSEN TACK för en toppenhelg, Heidi och Andreas! Naturligtvis ett stort tack även till er alla andra som kom och gjorde detta till en trevlig träningshelg, nu har vi fått nya vänner både jag och Dynis! Jättekul att äntligen få träffa Jossan och Tomas med Eros, liksom alla andra som kom!


Nu gäller det bara att klara av att vänta till nästa gång det plingar till i inboxen om att det är en träningshelg på G.. *fniss*

Bilder från helgen kommer senare i ett separat inlägg eftersom kära blogg.se bestämt sig för att krångla just idag när JAG för en gångs skull ska blogga!

Kommentarer
Postat av: angelica

haha, ja när du för en gångs skull bloggar liksom!



åh det är så kul att läsa om era äventyr! men jag förstår precis ångesten som kikar fram när det råkar vara fler än ett fåtal som tittar på när man ska prestera! usch, det är olidligt.. jag undrar om jag nånsin kommer över det där..

2008-09-23 @ 10:09:38
URL: http://toxico.blogg.se/
Postat av: angelica

inte bara jag som har varit fattig! känns ganska skönt att nån mer kan förstå ens känsla när man måste be om pengar för allt, man känner sej besvärande.. usch! hoppas din sits oxå löst sej då! annars kan jag bjuda dej på en glass nu! ;)



yep, jag ska shoppa! jag ska först o främst köpa mej ett ..eller två.. par jeans för det var nog år sen sist! osså strumpor på marten förstås. :D

2008-09-26 @ 12:03:44
URL: http://toxico.blogg.se/
Postat av: Nicole

Visste inte var jag skulle svara till dig, eftersom du inte har någon gästbok :P Ja visst är det härligt där nere, vi tänkte åka dit om det kommer riktigt mycket snö :) Nej vi kommer nog inte upp innan mh, men åååh va jag lääängtar :D:D

2008-10-04 @ 10:04:11
Postat av: angelica

jajemen, visst är det sån skit jag fått, men nu har jag kirrat till massor med program som håller på att återställa skiten.. :) dessa moderniteter.. ;)



åh FIFAN! det där lät tusen ggr värre än det jag kämpar med, haha.. låter nog dej sitta med det själv, om du inte blir alltför besviken på mej! ;)

2008-10-08 @ 21:37:54
URL: http://toxico.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0