ConvictionsDynamit & Gyllene Mix Fixa Ferrari -

Svanskogs-dag och långpromenad

I fredags var det både soligt väder och tomt i almanackan så jag och Dynis tog oss en riktig långpromenad! Direkt vi vaknade, iofs ganska sent eftersom jag var ledig, packade vi ner lite fika i ryggsäcken och begav oss ut. Jag har varit sugen på en promenad ut till Duse i flera dagar så när jag nu var ledig och det var klarblå himmel bestämde jag mig för att vi skulle gå dit!
Dynamit fick såklart använda sin klövjeväska hela promenaden, vilket han verkade mer än nöjd med. Han ser så stolt ut när han går med sin egen lilla väska!
Första sträckan fick han gå kopplad, eftersom jag såg att det låg alldeles färskt hästbajs på vägen. Om de red den vägen när de skulle iväg kanske de skulle rida samma på tillbakavägen, och hade jag då Dynamit kopplad kunde jag "dra in honom" ganska snabbt om de kom i full galopp! Lite märkligt ändå, för de där ryttarna måste varit antingen blinda eller också inte läskunniga för fem öre. Det finns nämligen en stor skylt där stigen börjar som säger att man ej får rida där..
Nåväl, efter en liten stund kopplade jag loss honom och lät honom gå lös. Vi njöt i fulla drag båda två och drygt en timme senare var vi framme vid klippbadet. Det blåste ganska kallt, men var skönt med en paus och fika. Jag var törstig som bara den efter att ha gått i rask takt med alldeles för mycket kläder, men när jag öppnade ryggsäcken hade jag inte packat ner drickan.. Den stod kvar på frysen hemma, till ingen nytta alls! Jag fick i mig en bulle och kaka iallafall, och Dynamit tog sig några klunkar Väner-vatten innan vi packade ihop och begav oss hemåt igen.
Väl hemma stupade vi i soffan och tog det lugnt framför en film. Jag som trodde vi skulle ha lite träningsvärk båda två var faktiskt riktigt pigga efter en liten vilostund!

Lördagen spenderades i Svanskog med och hos familjen Herou.
Vi började dagen med att gå upp och läggas spår till hundarna, jag la två till Dynamit. Han har slarvat en hel del de sista spåren jag lagt, och dessutom haft väldigt bråttom, så jag beslöt mig för att testa att lägga svårare spår även om det fortfarande fanns några korvbitar här och var.
Första spåret var mycket längre än våra vanliga "startspår" och jag la nog max fem korvbitar i hela spåret. Även korvbitarna bytte jag taktik med, och istället för att lägga "var femtionde steg" eller liknande la jag "lite hipp som happ", för att han inte skulle veta när nästa kom och vara noggrannare.
Andra spåret blev mycket svårare; det började i en stor hög med kvistar.. Eftersom kvistarna flög iväg när jag trampade flöt spåret ut en hel del och där skulle han verkligen få koncentrera sig! Upp för en liten bergknalle och sedan en vinkel. Efter vinkeln fortsatte jag rakt fram och sedan ner för en liten bergknalle. Sedan rakt fram igen innan jag vinklade återigen. Rakt fram ett femtiotal meter innan jag la hans leksak som avslut. Efter att vi lagt våra spår begav vi oss hem till huset igen för lite kaffe och väntan innan vi kunde ta spåren!
Innan vi gick upp för att ta spåren körde vi några budföringar. Både Dynamit, Xtra och Tweed var fulla av energi så vi beslöt oss för att det nog var bäst att låta dem bli av med lite av deras överskott! Dynamit har bara testat på det här en gång förut men han är riktigt duktig och tycker det är superskoj! Den här gången använde vi korv som belöning till dem, vilket gjorde att de blev än mer taggade på att få springa och få sin belöning. De är så härliga Tweed och Xtra, de måste se mig som korv- och köttbulls-tanten! Varenda gång jag träffar dem kan jag inte motstå deras vackra ögon så då får de lite gotta, men man säger ju att vägen till mannens hjärt går genom magen, kanske det fungerar på hundar också! :)
När vi väl skulle ta spåren och jag satt på Dynamit hans sele märktes det att han visste vad han skulle göra. Redan på ditvägen hade han sniffat en hel del på marken, förmodligen kände han våra dofter och visste att det skulle hända nått kul när vi kom fram. Han hade ganska bråttom i början, men efter en ganska kort sträcka upptäckte han att det helt plötsligt kunde dyka upp en minimal korvbi i spåret så han ar verkligen tvungen att använda näsan ordentligt. Den här gången hade jag snitslat ordentligt så jag tvingade mig själv att lita på honom om jag inte såg att vi var på väg att HELT fel håll, vilket bara hände en gång vid en brant! Vi kom ganska snart fram till slutet, men som vanligt ville inte Dynamit sluta spåra..
På vägen bort till det andra spåret var han om möjligt ännu mer taggad och ville springa ut i spåret direkt. Jag tvingade honom att lugna ner sig lite innan han fick börja, och det märkes att han hade lite problem att ta upp det i kvisthögen. Han lyckades däremot ganska snart och sedan var vi iväg igen! Han var mycket lugnare och mer noggrann i det spåret, och tog båda vinklarna perfekt! Han hade lite problem vid vissa ställen då han verkade ha tappat bort spåret, men när jag efteråt tänkte efter tror jag det beror på att jag på de ställena snubblat runt lite. Jag la ju som sagt var ganska svåra spår, vilket gjorde att jag höll på att trilla själv ett par gånger när jag la dem.. När vi kom fram till slutet ville han återigen fortsatte spåra, men jag busade som en galning med hans boll och till slut fattade han vinken. Släppte lös honom för att packa ner selen och linan, och då fick han bråttom iväg.. Xtra och Tweed var ju bara en liten bit därifrån så förmodligen ville han busa med dom, men eftersom jag visste att Heidi spårade just då blev jag lite rädd att han skulle springa dit och förstöra för dom. Jag röt i ordentligt och vips! så kom han tillbaka över kullen! Min älskade lilla plump! Full i bus och med glimten i ögat, men lyssnar ändå när matte säger till!
Efter att vi spårat färdigt släppte vi dem så de fick springa och busa, och jisses så kul de hade! Jag tror inte vi släppt dem lösa alla tre ihop förut, men Dynamit lyssnar väldigt bra på damerna och därför funkade det kanon. Det såg ganska roligt ut för Tweed badade i lerdiken (ansiktsmask heter det väl egentligen..;) ), Xtra släpade runt på sina träd (ja, så stora de är kan man knappast kalla dem för varken pinnar eller stockar!) medan Dynamit sprang mellan dem och försökte få vara med på ett hörn.
Efter spåren förflöt en timme eller två med hundbus och kaffe innan vi kom fram till att vi ville göra något mer innan vi rundade av för dagen. Vad vi ville göra visste vi inte, bara vi gjorde något! Till slut kom vi iaf fram till att vi skulle ta en promenad med hundarna, en 5 km-slinga. Dynamit fick testa att dra vagnen och det gick relativt bra, även om han var lite stressad. Senare kom vi fram till att han nog skulle dragit vagnen den sista biten, istället för den första, för han tyckte ju naturligtvis att det var jättespännande att få gå på promenad med tre hunddamer! Han blev som sagt lite uppstressad så resterande del av promenaden gick jag bakom de andra och tränade kontakt. Till slut kunde vi köra både lägganden och ställanden under gång, trots att det gick tre hundar med en vagn framför och vi mötte två andra hundar!
Behöver jag ens påpeka att det var fint väder när vi la spåren men att det sedan regnade hela dagen? Min och Heidis vanliga tur med vädret! Är det inte regn och blåst så är det snöoväder.. Trots regnet var vår promenad jättemysig, så kul att få sällskap på promenaden för en gångs skull!
Efter promenaden gick vi in och tog ännu en kopp kaffe, pratade lite strunt och mådde gott innan jag och Dynamit packade in oss i bilen för hemfärd. Tack för ännu en toppendag!! Ni är underbara!!

Bilder från dagen:

Dynis budföring:




Belöningsbus!:




Tweed budföring:




Xtra budföring:







Xtra gillar korv! ;)



Jag och Dynamit gör oss redo för spåret:



Och iväg! :




Buuuus! :








Gruppbild (Tweed kommer direkt från skönhetssalongen - hon har fortfarande rester av sin ansiktsmask kvar..) :




Stort TACK återigen för en härlig träningsdag med mycket god mat och trevligt sällskap! Tack även till "den händige" som fixade mitt däck trots att det regnade som bara den, vad skulle jag gjort utan dig?! :)

Kommentarer
Postat av: anje

åh, jag som är så trött! jag kan göra allt för att få en god natts sömn! :D jag önskar nog jag hade lite mer av din självdisciplin i mej.. ;)



jag läser in gymnasiet nu, så jag har denna terminen kvar. hade inte en aning om att jag var så slö i mina yngre dar, o det får man betala dyrt för nu! :/



sen har jag tänkt att plugga vidare, vill läsa nåt inom hund men jag vet inte exakt vad. jag har faktiskt inte en aning om vad jag vill bli! velig som vanligt.. :P



revisor är det väl inget fel på? tjänar bra, fina tider (om jag inte fått det helt fel, för man kan väl lägga sina tider lite själv..? kanske beror på om man har eget el inte förstås..) o man hjälper folk med nåt de själva tycker är astråkigt, haha! hur långt har du kvar me pluggandet?

2008-10-20 @ 23:26:22
URL: http://toxico.blogg.se/
Postat av: Wictoria

Hej vännen. Ja precis. Den kanten där. Jag vill att headern och det andra ska gå jäms med varandra. vet du hur man gör. Super snällt om du kunde hjälpa mig. Kram.

2008-10-26 @ 17:20:58
URL: http://wictoriia.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0