ConvictionsDynamit & Gyllene Mix Fixa Ferrari -

Lydnadsträning x2

I torsdags tog jag och Emma en sväng till klubben igen för att träna lydnad. Jag hade tänkt testa ett nytt träningssätt för att se om det mot förmodan kunde göra honom mer fokuserad på mig, och gissa om jag blev glad när det funkade!
Jag släppte honom lös inne på den ena planen och lät honom springa av sig någon minut innan vi körde igång på allvar. Började med några inkallningar som satt klockrent! Han kom som ett skott och satte sig vid min sida, sprang inte iväg till annat som han gjort ibland förut. Efter det körde vi lite fritt följ och ställande under gång som även det funkade perfekt. Det märktes att han var taggad till max och tyckte det var riktigt kul, vilken skillnad! Man märkte hur energin sprutade ur honom och han nästan bad om mer uppgifter.
Efter det testade vi hopp över hinder, ett moment vi inte tränat på så mycket tidigare. Han fattade direkt vad jag var ute efter och jag kunde ganska fort höja kraven något för att få honom att tänka själv.
Apporten testade vi på lite den här träningen, men det gick inte så bra. Han började antagligen bli trött när vi kom till det momentet, så efter att han tagit den ordentligt en gång utan att tugga eller släppa den så berömde jag till tusen och tyckte det räckte för den dagen. Efteråt var jag supernöjd med min lilla skrutt, han är så duktig!

Emma tog några bilder när vi tränade och busade:

Hopp över hinder:
image16

image17

image18

Inkallning:
image23

Bus med den älskade trasan!

image20

image22



Idag var det dags för ett nytt träningspass. Jag och Dynamit åkte till Åmål och träffade Emma för att träna lydnad, precis som sist.
På klubben möttes vi av blöta och leriga planer, nattens regn hade nog gjort sitt till. Jag släppte in Dynamit på den ena planen och tittade på medan han fick ett av sina "Amstaff-ryck". Tydligen var det väldigt roligt att springa i de värsta pölarna, för det var där han höll sig. Efter några minuter hade jag en brungrå hund, jag som vanligtvis har en svart..
Vi började med fritt följ och därefter några inkallningar. Lika klockrent som förra gången, han kom som ett spjut på kommando. Däremot började han efter ett par gånger fuska och komma när han trodde att det var dags, dvs när han tyckte tiden var inne. Då körde jag några sitt-stanna-kvar-övningar så han fick belöning även på stället där han satt. Efter det lyssnade han bättre på mitt kommando och stack inte iväg i förväg.
Därefter testade jag hur bra han mindes hopp över hinder sedan förra träningspasset. Det satt lika bra som förra gången, och det märks att det är ett moment han gillar. Fort in till min sida för att få sin belöning!
Precis som förra gången körde vi även idag några ställande under gång, och jag testade lite läggande under gång. Läggandet sitter verkligen inte alls bra, och jag får träna mer hemma innan vi försöker igen med alla störningar på klubben.
Efter att ha visat sig från sin allra bästa sida tyckte han tydligen det fick vara nog, och valpen inom honom kom fram. Stängslet runt planen vi var på är trasigt och då kom han antagligen plötsligt ihåg det från förra gången vi var där och tränade. Han satte full fart mot stängslet och sprang ut på vägen, men lika fort var han inne på planen igen. När han rymt för femte gången började mitt tålamod tryta så jag tränade lite fritt följ och en inkallning innan gav mig för dagen. Det kommer fler träningstillfällen!
När både jag och Emma kände oss nöjda lydnadsmässigt agerade vi utställnings-domare åt varandra och tränade lite inför helgen, vi ska ju ställa i Karlskoga då. Ska bli jättekul, trots få anmälningar! Vi fick PM idag och det är endast två Amstaff's anmälda, med andra ord Dundra och Dynamit.

Nu ska jag och Dynis gå en sista runda för dagen och sedan äntligen krypa ner under täcket. Håll tummarna för oss på söndag!
Kommentarer
Postat av: Emma

Kämpe fint va det här!! :) Keep up the good work Linda!! hihi Vi hörs! Kramar

2008-03-11 @ 12:36:26
URL: http://www.damajeto.se/hundarna
Postat av: Josefine & Eros

Hej! Var illa tvungen att kika in lite... Tycker han är så fin Dynamit! Stora killen:) Vore jätte kul att få träffa er nästa gång jag kommer till Heidi & Andreas, Få taima in ett datum då alla kan:D Lycka till med all träning och dom framtida planerna:) MVH Josefine & Eros

2008-08-06 @ 20:57:16
URL: http://www.123minsida.se/eros
Postat av: Josefine & Eros

Hej! Tack för det goa inlägget i bloggen:D Nästa Utställning är redan på Söndag:S Då får vi hoppas att det går lika bra! Pratade med Heidi häromdagen och frågade om jag ville vara med på en kennelträff:D Jag hoppas ni kommer då, när datumet är planerat:)Många Kramar Josefine & Eros

2008-08-11 @ 10:25:09
URL: http://www.123minsida.se/eros

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0