ConvictionsDynamit & Gyllene Mix Fixa Ferrari -

Jul och lydnadsträning

Nu är julen över för den här gången! Trots att det är en himla stress de där sista dagarna innan så är det faktiskt väldigt mysigt när man sitter där och käkar choklad framför Kalle Anka, trots att man är proppmätt efter julmaten.. Jag och Dynamit hade tydligen varit väldigt snälla i år, vi fick allt vi önskat oss och lite till! Eller ja, det låg ju inget mjukt paket under granen men det hade jag ju inte heller räknat med att det skulle göra.. Jag fick några tusenlappar i kontanter, och det kan man ju alltid spara tills det är dags! ;)
Dynamit tyckte det här med jul var väldigt spännande, nästan lite för spännande. Han kände nog av att det var något alldeles extra och att alla var lite förväntansfulla, för han var i sitt esse största delen av dagen. Jag och syrran åkte iväg på förmiddagen så han fick springa av sig den värsta busenergin, och han fick några tokfnatt i sanden, men trots det tror jag han hittade en riktig reserv som han tog utav resten av dagen. Man kan väl säga som så att han slocknade direkt han kom innanför dörren här hemma på kvällen, då var han helt slut! Han hoppade upp i soffan och där låg han sedan och snarkade ända tills vi gick och la oss, då gick han de få meterna till sängen innan han tvärslocknade där. Det tar på krafterna att fira jul!
Tomten tyckte han var en läskig prick! Förra året var det min syster som delade ut julklapparna, men i år var det en "riktig" tomte som kom. Dynamit kröp ihop på golvet och tyckte det var tryggast att vara nära "mormor", där hade man åtminstone lite stöd mot den där rödklädda saken som lät ho-ho med konstig röst. Själv var jag inte närvarande när han kom och delade ut klapparna, jag var nämligen och "köpte smör".. ;)
Nog om det, vi hade iaf en kanonjul trots att vi fick fira en utan snö i år igen!

Dynamit fick en röd rosett dagen till ära

Han hade däremot inte tid att posera, han var tvungen att hålla koll på "mormor" när hon fixade med maten..

Tomten var tydligen ovanligt snygg i år, jag vet ju inte eftersom jag som sagt var ute och köpte smör..

För Dynamit var lyckan total när han fick leka ihop med "morfar" med en av hans julklappar. Buuus!





Man blir trött av att fira jul, men Dynamit kunde inte riktigt slappna av ifall någon tappade en mumsbit!


Idag var det faktiskt dags för träning i Svanskog igen! Jag kikade i bloggen nu och upptäckte att vi inte träffat de andra sedan utställningen i Arvika och det var över en månad sen. Det var t.o.m ännu längre sen som vi tränade ihop.. Fy på oss! Men men, bättre sent än aldrig sägs det ju..
Idag stod det lydnad på schemat, och det märktes som sagt att det var ett tag sen vi tränade ihop med andra hundar. Dynis var mer fokuserad på de andra än på mig, och var måttligt intresserad av julskinkan jag packat med som belöning. Inte ens luddet var så intressant som det var på hemmaplan! Nåja, det släppte lite efterhand som vi körde och efter att jag fått några köttbullar av Heidi som belöning gick det stundtals riktigt bra. Nu ska vi verkligen träna ordentligt, jag har varit alldeles för slapphänt och tänjt för mycket på gränserna det sista! Dessutom måste vi komma igång ordentligt med träningen ihop med andra, när vi kör på hemmaplan utan störning "på nära håll" går han ju kanon, men idag märktes det hur länge sedan vi tränade ihop med andra hundar..
I slutet av passet tränade vi mycket koncentrationsövningar; gick slalom och körde inkallningar bredvid varandra. Satte även hundarna på rad bredvid varandra och körde inkallningar en efter en, vilket funkade riktigt bra faktiskt! Så tråkigt att Emma's hundar fortfarande är dåliga, det var tomt utan dig idag!

Klicka på bilden så kommer ni till Heidi's beskrivning av vår dag, och lite fler bilder från vårt pass!


Nu tar vi som sagt nya tag och fokuserar på att komma igång med träningen ordentligt igen. I slutet av januari kommer vi förhoppningsvis komma igång "på allvar" och det ska bli riktigt skönt att kunna lägga hela FegB bakom mig! Imorgon är vi bjudna på middag hos min mormor och morfar på eftermiddagen, så förmiddagen funderar jag på att gå en runda till By och tillbaka. Enligt hitta.se är det 1 mil bilvägen (t o r) och gångvägen är något längre, så det får bli en uppfriskande morgonpromenad! Sedan blir det ett pass lydnad om vi hinner innan vi måste sticka iväg. Nu jäklar är jag laddad, såhär dåligt får det inte gå på passen fortsättningsvis! 

Hoppas att ni haft en skön jul med många julklappar och mycket god mat!
Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0