ConvictionsDynamit & Gyllene Mix Fixa Ferrari -

Lydnadsträning i värmen

Idag packade jag träningsväskan och åkte till bhk för ett lydnadspass igen! Vi väntade till eftermiddagen men trots det var det fortfarande varmt. Jag klagar däremot inte, värmen får gärna stanna flera veckor till!
Väl där möttes jag av en tom parkering och lika tomma planer. Jag hade gärna haft åtminstone lite störning, men det var som sagt stendött. Tidigare under dagen hade det varit både samträning och skotträning så förmodligen berodde det på det. Dock var det två barn där som tjoade och stimmade en hel del, så något som hördes var det ju trots allt!

Jag började med linförighet, kopplad, och han kändes direkt taggad och alert. Gjorde några snabba svängar för att se om han hängde med på noterna och visst gjorde han det! Kopplade därefter loss honom och började köra ordentligt, startade med läggande under gång. Tränade en del på det då han varit så seg ner, och till slut fick han faktiskt till några som var riktigt bra. Därefter körde vi några inkallningar. Detta har vi haft ett stort problem med: han tjuvstartar. Vissa gånger handlar det om en halv sekund, men det är trots det tjuvstarter som märks. Därför tränade jag mycket sådana övningar; där han måste vänta på mitt kommando innan han gör något. Satte honom och gick iväg och ställde mig femton meter därifrån, kallade aldrig in honom utan gick tillbaka och belönade för att han stannade istället. Det är så dumt för han vet verkligen vad för kommando som kommer härnäst, och därför känner jag att det är bra att göra lite sådana övningar så han lär sig att det faktiskt kan hända något annat än vad han tror.
Därefter körde vi några ställande under gång, och nu börjar poletten trilla ner ordentligt även där! Sista vi gjorde för dagen var helt perfekt, han stannade i princip redan när jag sa S, så då var det mycket belöning till plumpen!
Hopp över hinder stod på tur efter detta. Även där tjuvstartade han så jag gjorde samma sak här: satte honom på ena sidan hindret, gick och ställde mig på andra sidan hindret, väntade en halv sekund och gick sedan tillbaka till honom och belönade. Efter ett par gånger tog det skruv och då kände jag att jag kunde låta honom hoppa över istället för att bara stanna kvar. Det var en mycket lycklig Dynamit som till slut fick hoppa över, hopp över hinder är ett moment han verkligen gillar!
Efter detta tränade vi lite linförighet och avslutade med en platsliggning. Den gick över förväntan, trots att man såg att han var på helspänn och hela tiden trodde att jag skulle komma med ett nytt kommando så låg han duktigt kvar. Han låg absolut inte så länge som 2 minuter, det blev ungefär 1 minut, men jag var så nöjd och belönade honom riktigt ordentligt efteråt!
Därefter körde vi en inkallning ifrån ena sidan av planen till den andra så han fick springa av sig ordentligt innan vi busade en stund med bollen.

Det var en nöjd matte och Dynamit som sedan tog bilen till vårt vanliga badställe för ett avsvalkande dopp. Svetten rann om oss! Innan vi åkte hem tog vi en snabbsväng hem till mina föräldrar, de har varit bortresta den här helgen, så när vi väl kom hem slocknade Dynamit direkt i soffan. Han ligger där än och drar riktiga timmerstockar..
Nu funderar jag på om vi ska ta bilen och åka iväg för ett träningspass imorgon när jag kommer hem från skolan. Jag är verkligen träningssugen till max just nu! Dessutom upptäckte jag alldeles nyss att jag slutar flera timmar tidigare än vad jag först trodde, vilket gör att vi gott och väl hinner med ett pass innan kurserna börjar.. Isåfall blir det uppdatering imorn igen!
Kommentarer
Postat av: Marice

Ja då ska det bli roligt att komma och titta på er till våren när ni ger er ut på tävlingsbanorna :-) Ja några sommar kilo kommer alltid lagom till hösten när orken för träning och motion försvinner... ha ha ha. I morgon hoppas vi få se om det är en pojk eller tös :-) Ja det är skit kul att se att det verkligen funkar när det gäller... hoppas träningen med viltspår ska fortsätta i sammma anda så vi kan göra anlagstestet så småningom här :-)

2008-08-24 @ 21:35:52
URL: http://maricedanielsson.blogg.se/
Postat av: Heidi & Andreas

Hej på er,

så roligt att läsa om er träning! Ni är så flitiga!

Kram från mamma Xtra

2008-08-25 @ 07:55:57
URL: http://convictions.se
Postat av: Heidi & Andreas

Hej på er,

så roligt att läsa om er träning! Ni är så flitiga!

Kram från mamma Xtra

2008-08-25 @ 07:56:40
URL: http://convictions.se
Postat av: Nicole

jag är grymt avundsjuk på dig, sen 1 idag tills nu har jag varit på jobbet och inte alls kunnat njta av det fina vädret.. Kul att det går så bra, tror det är bra så som du gör, går tillbaka och belönar att han sitter och inte kallar in direkt. Det gör jag även på Alfons trots att han aldrig tjuvstartar, tror det är nyttigt :) Kram från oss

2008-08-25 @ 21:11:04
URL: http://convictionsdeamon.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0