ConvictionsDynamit & Gyllene Mix Fixa Ferrari -

Långt inlägg om senaste tidens träning

Nu har det gått en vecka igen sedan förra uppdateringen, fy skäms på mig! Under tiden som gått har vi faktiskt hunnit med en hel del jag och Dynis, och vi har verkligen njutit av solen som tittat fram några av dagarna.

torsdagen gick jag ut och la två spår till honom. Lägger fortfarande näringsspår, och det första la jag med cirka fem-tio meter mellan köttbullarna. Han behöver fortfarande arbeta upp noggrannheten lite tycker jag, men vi är på god väg! Blev inte så långt spår, men tanken med det var ju att han skulle "komma igång" och verkligen använda nosen. La ingen vinkel utan bara rakt fram och en trasa som avslut.
Det andra la jag med längre mellanrum mellan köttbullarna, och i det här la jag en vinkel. Blev ett ganska långt spår i svår terräng, men efter att jag var färdig gick jag hem och hämtade Dynis för att se hur det skulle gå!
Naturligtvis klarade min lilla plump av det kanon! Första spåret var han som vanligt lite för ivrig, men när han upptäckte hur tätt köttbullarna låg saktade han ner på tempot och blev mer noggrann. Precis som vanligt.. Han var nog lite fundersam när det inte vinklade av åt något håll men tog upp trasan vid slutet och ruskade om den lite. Jag låtsades bli själaglad över att han hittat trasan ute i skogen och hoppade och studsade när han kom med den till mig. Naturligtvis fick han även lite gotta när han var så duktig och lämnade in den till matte.
Spår nummer två tog han helt klockrent. Vek inte av en tum och arbetade kanon, trots den krångliga terrängen! Över stubbar och små diken hade han nosen nere i backen hela tiden, bra tempo och inga problem med vinkeln. När vi kom fram till slutet och trasan blev jag även här själaglad over min skrutt och öste både beröm och godis över honom. Duktiga Dynis!
Sedan knallade vi hem igen och tog det lugnt en liten stund innan vi gick ner till Flå' en sväng och tittade på alla änderna och båtarna.

fredagen blev det en ganska lugn dag för oss båda. Jag hade föreläsning på eftermiddagen och när jag kom hem skulle vi nästan direkt hem till en kompis för att spendera kvällen hos honom. Naturligtvis fick Dynamit följa med dit! Han vi var hos har en katt så jag var lite orolig för hur det skulle gå, Dynamit har inte träffat på någon på så nära håll. Jag höll honom kopplad för säkerhets skull, men det gick faktiskt jättebra! Både Dynamit och katten var oerhört nyfikna på varandra men när vi tog fram lite köttbullar glömde de helt bort varandra! Då satt de så snällt och brydde sig inte alls, och sedan var det lugnt resten av kvällen. Visserligen stack katten ut och uppvaktade killar efter några timmar, men de timmarna de spenderade ihop fungerade bra!
lördagen tog vi oss en promenad i snö(!)slasket och njöt av att få vara lediga. Vi tränade också lite lydnad på gräsplanen här utanför, men det var så kallt och surt att vi gick in ganska fort. Istället tränade vi lite med apporten här hemma.

Söndagen var det så härligt väder så jag packade ryggsäcken och tog med mig Dynis ner till Flå' igen. Tog med spårlinan för säkerhets skull och använde den på honom som säkerhet. Han börjar bli "lite" nonchalant ibland när jag ska kalla in honom och då känns det skönt att ha något utifall att! Tränade lite kontakt, inkallning och andra småövningar medan vi var där nere och det gick faktiskt kanon! Det märktes på honom att han behövde få sträcka ut ordentligt och köra några små race för att bli av med den värsta överskotssenergin innan han kunde koncentrera sig fullt ut, men efter det var han så uppmärksam och duktig!
Efter att vi tränat lite en stund busade vi lite innan han avslutade med ett dopp i sjön. Han fick världens fnatt och hoppade som en galning nere i vattnet, högg efter vågorna och plaskade med tassarna. Då var det allt synd att man inte hade kameran med! Naturligtvis glömde jag den hemma på köksbordet, precis som vanligt..


Idag var det dags för träning på klubben igen! Jag tog bussen till Åmål och mötte upp Heidi och Andreas där för lite lydnadsträning. Det var blött och lerigt på planerna, och varken jag eller Heidi hade nog egentligen någon speciell träningslust men vi körde på ändå!
Förra gången vi tränade på klubben gick det ju kanon, men eftersom vi spårat tidigare under dagen visste jag ju att han när vi kom dit var lite trött i huvudet redan. Det kunde ju bidra en hel del till att det gick så bra då. Därför hade jag inga som helst förväntningar på hur det skulle gå idag men tog ut honom och började köra lite kontakt. I början var han lite splittrad och ville helst av allt till Heidi och Xtra, men jag stod på mig och efter en stund gick han kanonbra! Vi gick väldigt nära både Xtra, Tweed och Diva och han var så duktig så! Att Diva är hans bästa lekkompis och att Tweed löper just nu brydde han sig inte speciellt mycket om faktiskt, han fokuserade bra på mig och struntade i dem efter en tillsägelse. Min lilla klump börjar bli stor!
Vi tränade lite på ställande under gång och inkallning. Ställande gick inge vidare idag, han såg mest ut som han inte förstod alls vad jag menade. Underligt eftersom han kan det super hemma.. Men det är bara att träna mer på det!
Inkallningarna gjorde jag med väldigt kort avstånd, och de gick bättre! En gång stack han iväg till Xtra, så då var det bara att gå iväg och hämta honom. De andra gick däremot bra och han kom snabbt in till min sida.
Vi tränade som sagt mest kontakt idag, med all störning runt omkring. Efter en stund började en av kurserna och det kom mycket hundar till klubben, men precis som förra gången struntade han i dem och var cool lugn. Han kikade naturligtvis efter dem men stressade inte upp sig utan verkade bara nyfiken på vad det var för hundar. Träningen ger resultat!
Efter att vi tränat en stund band vi upp hundarna och tog en kaffekopp i solen som äntligen tittade fram. Tack Heidi! Efter lite kaffe och skvaller tog jag med Dynamit in på den ena inhägnade planen och körde några inkallningar igen, den här gången med längre avstånd. Nu gick det inte alls lika bra och det enda han intresserade sig för var vattenpölarna som var i gräsmattan, de var tydligen roliga att bada i.. Heidi hjälpte mig och till slut fick jag till en bra. I fortsättningen får jag säga till honom ordentligt när han inte kommer, det måste ju sitta inpräntat hos honom. Tyvärr är jag väl lite för mesig och tar inte tag i honom varje gång jag ska men det ska det bli ändring på! Jag tycker det är så svårt att avgöra när jag kan ta tag i honom utan att det gör mer skada än nytta, men både Heidi och Andreas tyckte att det ska han ju faktiskt kunna. Han är bara "lite" uppkäftig, och vet väl att han kan lalla runt eftersom han inte får någon ordentlig tillsägelse. Så nu är det slut på omkring-springandet och vattenpöls-badandet för herrn!
Efter den sista inkallningen var jag nöjd och vi skyndade in till stan och min buss. Jag var lerig över hela mig, t.o.m i ansiktet, så jag skojade lite med buss-chauffören och frågade om det var okej att vi åkte med. Han gapskrattade och frågade vad vi egentligen sysslat med, om det var gyttjebrottning vi tränat istället för lydnad. Men välkomna att åka med, det var vi absolut!

Den senaste tiden har vi också tränat mycket på "sidan", ett kommando jag hoppas han får ordentligt inpräntat. Det jag vill är att han ska gå precis som i fot, fast han behöver inte hålla ögonkontakten med mig. Han får gärna kolla på omgivningen, men ska vara "fastklistrad" vid mig. Jag tror man kallar det jaktfot. Hoppas på att han ska kunna det här till slut med riktigt mycket störning, kan ju vara användbart exempelvis vid utställningar eller andra situationer med mycket hundar/folk när han behöver gå nära mig.
Om någon timme ska vi hem till min mamma och pappa för att betala lite räkningar, och då kommer vi förmodligen träna lite på just detta.

Hoppas ni orkade läsa från början till slut, för nu blev det verkligen ett långt inlägg! Och som vanligt inga bilder, tyvärr..
Kommentarer
Postat av: Anonym

Skoj skoj att läsa vad ni har haft för er den sista tiden! :)

2008-04-15 @ 21:28:10
URL: http://www.damajeto.se/hundarna
Postat av: marice

Hej! Ja kl 12 är det bestämt och det vore jätte roligt om ni kom för vi brukar allt ha väldans kul :-) Om du tex får en anonym otrevlig kommentar här så står ip nr på kommentaren när du loggat in och kikar på den sen sökte jag på google på spåra ip nr, sökmotorerna är väll inte så jätte exakta men i bland räcker det med att hitta vilket län om man har en spaning om vem det är... Plugga på nu så vi kan ses på söndag :-)

2008-04-15 @ 21:45:09
URL: http://www.maricedanielsson.blogg.se
Postat av: Nicole

Roligt att läsa om vad som händer i era liv! Jag ser fram emot valpträffen när jag ska få se spårkungen! Han verkar vara en jäkla damsugare :D Roligt att han är matglad, om jag lägger köttbullar i spåren äter han knappt dem, det är bara leksak som gäller för Alfons, godis kan vara! ;P

2008-04-16 @ 00:02:04
URL: http://convictionsdeamon.se
Postat av: Anje

haha, ja jag ska erkänna att även om tant e låååångt från sin tonårsperiod så ligger hon oxå ganska risigt till ibland! dock e de nog inte lika frustrerande som en trilsk hane.. ;)
hoppas iaf du får styr på han, de vore ju tråkigt annars me tanke på all träning o energi du lägger ner! gud, jag önskar jag hade lika mycke energi som dej.. :P dock har jag ju ingen hund som behöver så mycke tid, haha.
får man fråga va som hände me den andra hunden? den söta manicken du hade för nåt tag sen.. :)

2008-04-16 @ 08:30:27
URL: http://toxico.blogg.se
Postat av: marice

Måste bara berätta... pratade just med min mamma och hon bor så hon har balkongen åt ditt håll och så säger hon plötsligt: ååå kolla nu kommer kung sune och går! Jag frågade ju så klart vem kung sune var och fick till svar att det var din hund som min lillebror döpt till kung sune för att han ser så kunglig ut när ni är ute och går och han inte visste att hanheter dynamit... ha ha ha... vart han fick sune i från vet jag inte... Han har mycket roligt för sig min lillebror... ha ha ha!

2008-04-16 @ 09:58:03
URL: http://www.maricedanielsson.blogg.se
Postat av: marice

Ja det krånglar hela tiden tycker jag! Ja klart vi ska ut och tävla i sommar :-) Hade tänkt åka på träningstävling i Åmål på lördag men vi får hoppa över det... hinner inte träna ordentligt innan :-( Men snart är vi i gång igen... hon är ju lite skum nu när hon är sken dräktig men ändå träningsbar så jag får vänta ut de :-( Ja Tänkte ta med lillebror på söndag så han fick träffa "kung sune" men han är hos sin pappa denna veckan tyvärr, ska se om jag får sno han ändå... Borde iaf bli Dynamits nya smeknamn... he he he... tycker det låter skit roligt... Kung Sune :-)

2008-04-16 @ 11:00:34
URL: http://www.maricedanielsson.blogg.se
Postat av: Anje

åh nej vilken tråkig historia.. usch, va hemskt. men ja, du tog ju rätt beslut, hur mycke fel man själv än känner vissa stunder.
jo, gimli va extremt osäker, jag märkte de inte till en början, men nu på slutet va han riktigt obehaglig vissa stunder. för att göra en lång historia kort - så varje gång han inte tyckte att de dög när vi sa till honom, korrigera honom så sa han emot. o på slutet kunde de handla om att vi ville han skulle gå fot men inte han, eller att vi ville han skulle gå ner från soffan osv.. de funka inte i slutändan o han visa en alldeles för osäker sida.
jag tog ju över honom som ett-åring o de första jag fick "reda ut" me honom va hans evigt klättrande på folk, så jag vet inte om han har vart familjen gulleplutt utan regler där han bodde innan..
men i hans fall så satt de i psyket.. jag har oxå känt o ifrågasätt mej själv många ggr, om jag verkligen gjorde rätt val..men kommer alltid fram till att alla parter har de bättre nu. :)
jag tänker iaf inte köpa blandis nå mer, o inte heller en ett-åring utan regler förklarade för sej. :)

2008-04-17 @ 10:22:57
URL: http://toxico.blogg.se
Postat av: Anje

åh tack, va gulligt sagt! jag känner verkligen att jag kämpade som fan, på slutet va jag så matt så jag kände ingen glädje, lust o nästan grät så fort vi blev ovänner - jag o gimli..
yes, jag e grymt sugen på bullterrier. de sägs ju att de skiter i att lära sej nåt, men e extremt tillgivna. o till veckan ska jag ringa en tjej som har kennel i molkom! :)
ja jag e SÅ nöjd me den! hihi. ja detta körkortet, fråga min gubbe - han kör även fast polisen säger emot.. men nu har han kommit över den höga tröskeln o har faktiskt uppskrivning snart! :D
bara man tar första steget så har man kortet snart, så sätt fart nu..hehe! ;)

2008-04-17 @ 18:51:57
URL: http://toxico.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0